45kmh

Politie controleert op opgevoerde e-bikes

In zowel Engeland als Duitsland is de politie bij dealers aan het controleren of ze opvoerkits of tuningsetjes voor e-bikes verkopen, of zelfs compleet opgevoerde elektrische fietsen. Met deze checks proberen ze inzicht te krijgen in de handel in opgevoerde fietsen. Het gaat dan om de fietsen die niet geregistreerd staan als speed-pedelec, maar toch sneller dan 25 km/u gaan. Op dit moment zijn er twee categorieen. De ‘gewone’ elektrische fiets die is begrenst op 25 km/u en de speed-pedelec, die vaak pas stopt met ondersteunen bij een snelheid van 45 km/u.

Die snelle e-bikes vallen voor de wet onder de categorie ‘snorfietsen’. Dat betekent dat ze een kentekenplaatje nodig hebben en de bijbehorende verzekering. Veel bezitters van de ‘gewone’ elektrische fiets willen graag ook iets meer snelheid. Dat kan door met hulp van een simpel stukje elektronica de begrenzer te omzeilen waarna de motor ook als je de grens van 25 km/u passeert vrolijk door blijft gaan. Er zijn diverse webshops die deze ‘dongles’ aanbieden, vaak inclusief een handleiding waarmee je de modificatie zelf kunt uitvoeren. Er wordt dan meestal bij vermeld dat het niet meer toegestaan is om nog op te openbare weg te fietsen. Aangezien daar, in ieder geval in Nederland, nog nauwelijks controle op is lijkt het meerendeel van de kopers zich daar weinig van aan te trekken. Dat je verzekeringstechnisch de pineut bent bij een ongeval wordt in de overwegingen kennelijk niet meegenomen.

sx2kb_plusOnveilig
Volgens een Engelse dealer werd hem door de politie verteld dat de fietsen waar de begrenzing vanaf gehaald is, moeten worden beschouwd als een nieuw product. Als zo’n product niet officieel getest en gekeurd is (bijvoorbeeld door de EPAC, European standard for Electronically Power Assisted Cycles), wordt er van uitgegaan dat het product onveilig is. Of de fiets daarbij op de openbare weg wordt gebruikt of niet doet in dit geval niet ter zake.

Aanbieders
Diverse webshops (www.e-bikeshop.co.uk – www.emc-deurne.nl – www.ewerk-aachen.de) bieden op dit moment e-bike tuning kits aan. De tuningkit voor het Bosch-systeem lijkt bij alle webshops dezelfde te zijn, als we afgaan op de gebruikte foto’s. Bij EMC Deurne koop je bijvoorbeeld een complete tuningset voor je Bosch aangedreven e-bike voor 174 euro. Op de site staat daarbij een groot rood uitroepteken met waarschuwingen over de illegaliteit op de openbare weg en het risico dat je je garantie kwijt bent.

Druk op verkopers
Fietsenwinkels die dit soort tuningkits voor elektrische fietsen nog niet verkopen voelen de druk om dit wel te doen natuurlijk toenemen. Op elektrabikes.nl is de zoekterm ‘opvoeren ebike’ één van de meest gebruikte. Er is dus veel vraag naar en als winkelier moet je sterk in je schoenen staan om dan tegen je klant te zeggen dat ze hun fiets niet mogen opvoeren.

Toekomst
De vraag is nu natuurlijk hoe er met dit probleem moet worden omgegaan. De wetgeving gaat in ieder geval worden aangepast, maar dit duurt nog minimaal tot 2017. Hoe gaan we op onze toch al overvolle fietspaden om met deze snelle verkeersdeelmeners? Kan de wetgever dit verschijnsel stoppen, of zal het opvoeren van elektrische fietsen alleen nog maar populairder gaan worden? Gaat de politie in Nederland en België ook actief controleren op opgevoerde e-bikes? Allemaal vragen, wie het antwoord heeft mag het zeggen!

Meer over dit onderwerp: http://www.elektrabikes.nl/elektrische-fiets-opvoeren/

5 Reacties

5 Comments

  1. Pingback: Elektrische fiets opvoeren

  2. Eric

    17/07/2016 at 21:15

    Het opvoeren zou ws iets minder populair zijn als fabrikanten dat walgelijke start/stoppen steeds wat zouden kunnen nivelleren. Is op sommige fietsen om zeeziek van te worden

  3. Meerlaen B

    03/09/2016 at 11:15

    Hallo,
    Dat opgevoerde e-bikes een gevaar zouden vormen op het28 fietspad is heel ver gezocht, 28/29km per uur kunnen rijden is een luxe met de e-bike, in plaats van telkens afgeremd te worden bij 25km/u. Heb je al eens gezien met welke snelheden die kerels met hun racefietsen en dan nog met z’n vieren of vijven of méér zelfs het fietspad onveilig maken en je aan de kant drummen, dàt is pas gevaarlijk.

    Mvg. Bernard

  4. Luc

    03/10/2016 at 09:47

    Volgens de politiek en gezondshieids instanties moet iedereen uit de auto voor de verkeersdruk omlaag te halen en meer beweging is gezond. Olé….groot gelijk. Inderdaad een 25 km bike is te traag en de 45 km bike is met de nieuwe wet gewoon ronduit belachelijk !
    Dus heren van de politiek, ik hou het gewoon op de wagen ! Zo, dat hebben jullie goed gedaan seg …..

  5. Joko

    16/06/2017 at 21:12

    Ik rijd al vier jaar s-pedelec zonder kenteken.
    Gewoon rustig aan in de stad en flink meetrappen om 40+ km/u te rijden waar het kan.
    Typisch Nederlandse betutteling die gele kentekenplaat.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top