Elektrische fietsen faq

Veel gestelde vragen:


Hoe lang gaat de accu mee?
Helaas is er geen precies antwoord op te geven. Onder normale omstandigheden ligt de actieradius op dit moment tussen de 50 en 75km. Dat kan volgende week al weer meer zijn, want de technische ontwikkelingen volgen elkaar snel op.

Welke accu, het gewicht van de fietser, wind mee of niet, in wat voor omgeving wordt gereden (veel stoplichten, wel of geen heuvels, veel wind), bij welke temperatuur wordt gefietst? Allemaal zaken die van invloed zijn op het uithoudingsvermogen van een accu. Ook het gebruik van de goede versnellingen en de trapfrequentie (aantal rondjes dat je benen maken per minuut) spelen mee bij het bereik van een accu. Bij het starten kun je de fiets bijvoorbeeld het beste in de lichtste versnelling zetten. Dat kost zowel jezelf als de accu de minste energie. Eenmaal op gang gekomen is het het beste om ongeveer 60 á 70 omwentelingen per minuut te maken. Met een te zware versnelling trap je langzamer en moet de accu harder werken om dezelfde snelheid te halen

 


Welke fiets moet ik kopen?
Ook hier is geen standaard antwoord op te geven. Maak voor jezelf de afweging wat je er allemaal mee wilt gaan doen. Houd er daarbij rekening mee dat je waarschijnlijk meer gaat fietsen dan je denkt omdat het zo makkelijk gaat en daardoor zoveel leuker wordt. Kort gezegd is goedkoop altijd duurkoop. Dit omdat de accu’s van de instapmodellen van onvoldoende kwaliteit zijn. De duurste fietsen zijn over het algemeen ook hun geld niet waard. Door hele kleine verschillen, bijvoorbeeld 2 kg lichter (op een totaal van 25kg) wordt de fiets soms zomaar 500 euro duurder. Leuk voor de heb, maar zonde van het geld. We werken nog aan een mooie vergelijkingspagina. Ga je voor een middenklasse model van een bekend merk, dan zit je eigenlijk altijd goed….qua kwaliteit dan. Of je ook echt goed zit moet je zelf ondervinden tijdens een lange proefrit.

 


Wat kost het opladen?
Bij veel mensen heerst het misverstand dat het laden van de accu enorm duur is. Dit klopt dus niet. Een normale moderne accu laad je met de huidige energieprijzen op voor nog geen 10 eurocent. Daarmee kun je dus in het gunstigste geval wel 100km rijden. Vergelijk dat eens met een auto! Dan heb je die hoge aanschafkosten er snel uit. De nieuwste accu’s kun je ook gewoon altijd aan de lader laten hangen. Daar worden ze niet slechter van en het verbruikt nauwelijks stroom.

 


En als ik nou onderweg met een lege accu kom te staan?
Als je de accu thuis altijd op de lader hebt liggen, dan is de kans dat je onderweg met een lege accu komt te staan heel klein. Of je moet geregeld tochten van meer dan 70km maken. In dat geval zijn er 2 opties:
1. Je koopt een reserveaccu, dan kun je onderweg wisselen en verdubbel je je actieradius. Losse accu’s zijn overigens behoorlijk prijzig.
2. Je zorgt dat je een tussenstop hebt bij een restaurantje waar je tijdens de lunch vraagt of je je accu even mag opladen. In een uurtje raakt hij al weer aardig vol en red je het dus wel tot huis. Aangezien elektrisch fietsen steeds populairder wordt, wordt het aantal plaatsen waar je kunt bijladen ook steeds talrijker. Op fietsnetwerk.nl vind je een handige website met een overzicht van de oplaadpunten in Nederland. Als je van tevoren al weet dat je ver gaat fietsen, kun je onderweg ook af en toe de accu uit zetten. Bijvoorbeeld als je een lekker stukje wind mee hebt. Dat scheelt je al snel flink wat kilometers en is nog goed voor je conditie ook.

 


Kan ik een elektrische fiets zelf onderhouden?
De normale standaard onderhoudszaken als banden wisselen, remblokjes vervangen etc. kun je gewoon zelf doen. Net als bij een “niet elektrische fiets”. Alleen de accu en de aangesloten elektrische componenten (accu, regelunit, motor) zijn verboden terrein. Laat hier alleen aan werken door je fietsenmaker. Bij bijna alle merken ben je je garantie kwijt als blijkt dat je zelf aan de elektronica hebt gezeten.

 


Trapt de fiets niet heel zwaar als de accu leeg of uit is?
Nee, de meeste fietsen zijn uitgerust met een borstelloze gelijkstroommotor waardoor een uitgeschakelde motor geen weerstand geeft. Elektrische fietsen zijn echter over het algemeen wel een paar kilo zwaarder dan een normale fiets. De gemiddelde accu weegt al snel 2,5kg, dan komt de motor er nog bij, kabels en display. Dat zijn wel kilo’s die je dan met eigen kracht moet voortduwen. Gelukkig zijn de nieuwste accu’s zo goed dat je niet snel met een lege batterij komt te staan.

 


Moet ik per se een nieuwe fiets kopen als ik elektrisch wil fietsen?
Nee, er bestaan ook ombouwkits waarmee je je huidige “gewone” fiets kunt laten ombouwen tot elektrische fiets. Meer informatie hierover vind je op de pagina over inbouwkits.

Klik om te reageren

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top