Ze zullen te vinden zijn op vele nieuwe 2014 e-bikes, de tweede generatie e-bike systemen van Bosch. Bestaand uit een Active en een Performance Line, als aanvulling op de al bekende Classic+.
Ondanks de introductie van de twee nieuwe systemen gaat Bosch ook gewoon door met het aanbieden van de huidige Classic+. Volgens Bosch omdat dit product zichzelf heeft bewezen. Hierbij speelt een rol dat Bosch niet kan stoppen met een systeem dat nu drie jaar op de markt is. Fietsfabrikanten hebben veel geïnvesteerd in nieuwe framedesigns voor een midden motor. Niet iedereen is in staat om te investeren in een nieuw ontwerp frame waarop de nieuwe midden motor past.
Classic+
De nieuwe motor is kleiner en lichter (-100 gram) dan de vorige. Het is ook niet mogelijk om de nieuwe motor onder 220 graden of op een andere manier op zijn kop te monteren zoals verscheidene producenten hebben gedaan met de Classic+. Maar dat hoeft ook niet meer: dankzij het homogene design van de nieuwe aandrijving van zowel de Active als de Performance Line biedt dit zelfs voor het sportieve segment voldoende bodemvrijheid. Dit probleem van de Bosch aandrijfeenheid behoort daarmee tot het verleden.
Active en Performance Line
De nieuwe aandrijfsystemen Active en Performance vallen op door een strak design. Terwijl de Classic + wordt aangeboden in zowel 25 km/h en als 45 km/h-versie komt de Active Line er alleen in 25 km/h-versie. De Active Line, verkrijgbaar in PowerPack 300 en PowerPack 400, is vooral geschikt voor recreatieve e-bikers.
De nieuwe Performance Line is ontworpen voor sportief en krachtig fietsen, zowel op steile als vlakke terreinen. In de Performance Line kan gekozen worden tussen de 25 km/u versie (Cruise) en de snelle variant Speed (45 km/u). Ook hierbij de keuze uit Powerpack 300 of Powerpack 400. De Bosch Performance Line kan prima geïntegreerd worden in sport e-bikes zoals mountainbikes en trekking fietsen.
Kleiner kettingblad
De twee nieuwe e-bikes systemen beschikken over het drie-sensoren-concept. Echter, dit is nog een stapje verder ontwikkeld. Binnen Active en Performance worden snelheid, kracht en versnelling nog meer gedifferentieerd, preciezer en vaker, namelijk 1.000 keer per seconde, gemeten. Een kleiner kettingblad met minder tanden verbetert de kettinggeleiding, handig bij hevige schokken bij rijden over een hobbelig terrein. Dit zorgt voor een meer gezekerde kettingloop. De nieuwe aandrijfsystemen Active en Performance wegen minder dan vier kilogram (Classic+: 4,1 kg).
Bron: Tweewieler.nl
