Accu’s in elektrische fietsen

Hoe ver kan ik met een accu fietsen?

li-ion accu elektrische fietsDit is de meest gestelde vraag over accu’s in elektrische fietsen. Helaas is er geen precies antwoord op te geven. Onder normale omstandigheden ligt de actieradius op dit moment tussen de 50 en 75km. Dat kan volgende week al weer meer zijn, want de technische ontwikkelingen volgen elkaar snel op.

Welke accu, het gewicht van de fietser, wind mee of niet, in wat voor omgeving wordt gereden (veel stoplichten, wel of geen heuvels, veel wind), bij welke temperatuur wordt gefietst? Allemaal zaken die van invloed zijn op het uithoudingsvermogen van een accu. Ook het gebruik van de goede versnellingen en de trapfrequentie (aantal rondjes dat je benen maken per minuut) spelen mee bij het bereik van een accu. Bij het starten kun je de fiets bijvoorbeeld het beste in de lichtste versnelling zetten. Dat kost zowel jezelf als de accu de minste energie. Eenmaal op gang gekomen is het het beste om ongeveer 60 á 70 omwentelingen per minuut te maken. Met een te zware versnelling trap je langzamer en moet de accu harder werken om dezelfde snelheid te halen.

Lees ook: Accu stuk, dit kun je doen!

Technisch verhaal

Je kunt een fietsaccu vergelijken met de benzinetank van een auto. Hoe groter de inhoud, hoe verder je ermee kunt rijden. Om de verschillende accu’s goed met elkaar te kunnen vergelijken moet je naar de Wh-waarde kijken. Wh staat voor Watt per uur.
Het aantal Wh (watturen) bereken je met de formule Wh = Ah x V, dus het aantal Ampere (=capaciteit) maal het aantal Volt (de ontlaadspanning).
Hoe hoger het aantal Watturen, hoe langer de accu meegaat, hoe verder je dus kunt fietsen.

Bruggen en hellingen oprijden kun je met een elektrische fiets beter met een iets zwaardere versnelling doen dan met een gewone fiets zonder accu. Als je een te lichte versnelling gebruikt, doet de accu ook minder zijn best. Wel gaat de accu dan dus sneller leeg, maar in een vlak land als Nederland moet dit geen probleem zijn.

Tip: Als je een lekker windje mee hebt, schakel dan de accu uit. Goed voor de conditie, en het vergroot de actieradius wat lekker is als je daarna weer flink wind tegen hebt.
Wist je dat een accu gemiddeld maar een jaar of 5 meegaat? Daarbij maakt het niet eens zoveel uit of je hem veel of weinig gebruikt. Een accu is (simpel gesteld) opgebouwd uit een plus- en een minkant met daar tussenin een transportlaag, de elektroliet. Deze “slijt” in de loop der tijd, wat er voor zorgt dat de capaciteit langzaam minder wordt. Na die 5 jaar is het dus zaak een nieuwe accu te kopen…..als de fabrikant/fietsenmaker deze nog kan leveren.
Er bestaan ook gespecialiseerde bedrijven die je oude accu kunnen reviseren. Dat gaat echter niet bij alle modellen even makkelijk. Sommige merken gebruiken namelijk software die het merkt als je geen originele accu gebruikt. De fiets start dan niet meer.

Tip: Moderne accu’s hebben geen last meer van het “geheugen effect”, je kunt ze dus altijd bijladen. Ook als je slechts 10km hebt gereden, is het raadzaam de accu weer aan de lader te hangen.

Moderne Lithium Ion accu’s gedijen het beste als ze bewaard worden terwijl ze voor zo’n 70% vol zitten. En je mag ze nooit helemaal leeg rijden, dan gaat de accu stuk. Gelukkig leveren de meeste goede merken een intelligente lader mee. Deze zorgen ervoor dat de accu niet overladen kan worden. En in de accu’s zitten sensoren die er voor zorgen dat de accu nooit helemaal leeg raakt. Als je dispay aangeeft dat de accu leeg is, heeft hij eigenlijk nog tussen de 20 en de 30% capaciteit. Die kun je helaas nooit gebruiken, want de accu’s kunnen niet meer worden bijgeladen als ze onder die 20% komen. Het wachten is op nieuwe technieken, maar tot het zover is voldoen de huidige accu’s gelukkig prima.

3 Reacties

3 Comments

  1. Peulen F

    03/05/2017 at 13:32

    Het word langzaam minder ik twijfel over nieuwe fiets of deze inruilen of revisie van de accu met nieuwe cellen we doen momenteel met 1 reserveaccu voor 2 fietsen en dat gaat nog steeds goed maar dat zal niet eeuwig duren .daarom de vraag wat gaan mij 2 accus van 13ah met lifepo4 kosten maar wel oude cellen retour gr.Frans
    Sparta Emotion 4cs 11ah 36 volt
    peulenf@gmail.com

  2. Van vliet

    20/07/2017 at 20:19

    Vreemd,
    Wij kochten 2 Peper fietsen met dubbele accu men vertelde ons dat wij 100 km per accu konden halen,wat blijkt nu. Als we alle zeilen bij zetten!!! mogen we blij zijn als we 50 km per accu halen. Als dat de nieuwe manier is om fietsen te verkopen dan wordt ik er kots en kots misselijk van.

  3. JF Harsfeld

    10/09/2018 at 21:51

    Wat foutjes in de onderstaande tekst die ik voor u wel wil corrigeren. Ik run zelf een accugroothandel dus ik weet waar ik het over heb:

    Moderne Lithium Ion accu’s gedijen het beste als ze bewaard worden terwijl ze voor zo’n 70% vol zitten (klopt helemaal). En je mag ze nooit helemaal leeg rijden, dan gaat de accu stuk. Gelukkig leveren de meeste goede merken een intelligente lader mee. Deze zorgen ervoor dat de accu niet overladen kan worden. En in de accu’s zitten sensoren die er voor zorgen dat de accu nooit helemaal leeg raakt. Als je display aangeeft dat de accu leeg is, heeft hij eigenlijk nog tussen de 20 en de 30% capaciteit (fout. Dit is slechts zo’n 5 a 8% en dan ben je al bijna te ver gegaan en dien je ze meteen op te laden). Die kun je helaas nooit gebruiken (marge zodat het licht en de display nog even doorwerken waar de stroom voor ondersteuning te laag is geworden. Ook hier het advies om ze zo snel als mogelijk op te laden zodra het moment daar is), want de accu’s kunnen niet meer worden bijgeladen als ze onder die 20% komen (Om exact te zijn is de bodem 2,50 volt; een staat van lading die niet verder komt als 0.1 a 0.2% SoC (Staat van lading; state of charge)). Het wachten is op nieuwe technieken, maar tot het zover is voldoen de huidige accu’s gelukkig prima.

    Tip: Moderne accu’s hebben geen last meer van het “geheugen effect”, je kunt ze dus altijd bijladen. Ook als je slechts 10km hebt gereden, is het raadzaam de accu weer aan de lader te hangen. (En dit is een slechte tip beste schrijver. Het is raadzaam om minimaal 50% te gebruiken eer je ze gaat opladen. Te vaak laden kost onnodige cycli en zo gaat je accu een stuk korter mee. Al kun je ze dan vaker opladen; de altijd hoge staat van lading veroorzaakt flinke slijtage).

    3.92 volt is het ideaal en daaronder lijdt de anode door de vorming van een SEI (solid electrolyt interface) een verschijning dat zouten zich afzetten op de anode wat de interne weerstand verhoogt. Daarboven roest de kathode (de metaallegeringen) en dat heeft een capaciteitsverlies tot gevolg. Zorg dat de accu ver weg de meeste tijd tussen de 80 en 20% lading bevat.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top