Testen

ANWB test 10 elektrische fietsen

Om te onderzoeken wat de huidige kwaliteit van e-bikes in het laagste prijssegment is, heeft de ANWB 10 fietsen getest in de prijscategorie tussen 1500 en 1800 euro.

De gemiddelde prijs die een consument in 2011 aan een e-bike uitgaf, lag rond de 1900 euro. De fietsen zijn op twee locaties getest: bij het testcentrum van de ADAC in Landsberg, Duitsland, waar met een rolbank en een computerprogramma de actieradius nauwkeurig kon worden gemeten bij twee verschillende belastingen (normaal en zwaar gesimuleerd parcours). Daarnaast heeft de ANWB een aanvullende praktijktest gedaan op een testparcours in Wassenaar.

Alle beoordeelde onderdelen zijn onderverdeeld in vier categorieën; fietsen, aandrijving, veiligheid & degelijkheid en product. Iedere categorie leverde een totaalscore op die vervolgens weer werd meegenomen in de eindscore. Alle tien e-bikes zijn getest met de accu zoals die door de producenten/leveranciers bij de ANWB zijn afgeleverd.

Actieradius
Wanneer er puur naar de gemiddelde actieradius van de e-bikes gekeken wordt, is het volgens de ANWB opvallend dat een vooraanstaand merk als Batavus (gemiddeld 31,3 km) pover scoorde, terwijl een relatief onbekend merk als Trek (gemiddeld 61,6 km) als beste uit de bus kwam. Het laden van de lege accu gaat bij de Trek-fiets het snelst (gemiddeld 4:01 uur) en moest men we bij de Bikkel ibee 2 met gemiddeld 6:58 uur het langste wachten.

Een aangename verrassing was dat vrijwel alle fietsen ook zonder trapondersteuning prima te gebruiken zijn. De ANWB was zeer te spreken over de degelijkheid en afwerking van de fietsen. Hier en daar had de bekabeling wel wat fraaier mogen worden afgewerkt (o.a. Gazelle) en bij de Sachs moest er een tang aan te pas komen om een loshangend draadje weer aan het achterlicht te bevestigen. Bij de e-bike van Sparta was het laswerk wat grof afgewerkt, maar dat is een kwestie van smaak.

Remmen
Kwalijker was de constatering dat bij een groot aantal e-bikes de remmen slecht waren afgesteld, aldus de ANWB. Van remmen die te heftig reageerden tot remmen die bij vol inknijpen geen effect resulteerden. Ook waren er grote verschillen tussen de afstellingen voor en achter te bespeuren (wat voor veel onrust zorgt) en bij Peugeot en Puch zit de achterrem aan de linkerkant van het stuur (terwijl dit meestal rechts is). Dit laatste zorgde er zelfs voor dat één van de testers bij de eerste meters op de Puch in een modderige bocht tegen de vlakte ging. Opmerkelijk was dat de e-bike van Sparta over een achteruittraprem voor het achterwiel beschikt en bij het voorwiel met een handrem werkt.

De resultaten:

 

Merk&Model

Prijs

Bereik(km)

Oplaadtijd

Produkt

Totaalscore

Trek T80+
1799
45 – 91
4:01 uur
***
*****
Batavus Genova E-go 7
1649
25 – 44
5:00 uur
****
****
Bikkel ibee 2
1599
31 – 73
6:58 uur
****
****
Gazelle Orange Pure Innergy
1699
28 – 62
5:00 uur
****
****
Sparta Emotion C3
1799
30 – 49
6:24 uur
****
****
Peugeot E-city
1499
31 – 65
4:43 uur
****
****
Sachs Saxonette Comfort
1699
30 – 61
6:47 uur
****
****
Union Oribi
1699
43 – 79
5:58 uur
****
****
Puch Radius Luxury
1499
37 – 70
5:46 uur
****
****
EQ-Bikes Infineum One
1749
24 – 44
4:23 uur
****
****

 

* = slecht, ** = matig, *** = voldoende, **** = goed, ***** = zeer goed
Op 10 mei publiceert ANWB de volledige testresultaten op de site en in het magazine Toeractief.

Bron: Fietsmarkt.com

Kanttekeningen
Een paar kanttekeningen van onze kant. Dit zijn geen fietsen uit het laagste segment, zoals in de tekst hierboven beweerd wordt. Er is ondertussen een flink aanbod aan elektrische fietsen rond de €1000. Daar zitten deze toch weer een flink eind boven. De ANWB zegt verder dat opvalt dat deze fietsen ook zonder ondersteuning prima te gebruiken zijn omdat ze geen weerstand ondervinden van de motor. Dat ligt er natuurlijk aan waarmee je ze vergelijkt. Als je dit doet met elektrische fietsen die wel weerstand bieden zonder ondersteuning zal dit inderdaad prima lijken. Als je de vergelijking echter zou maken met de “niet elektrische” variant zul je merken dat ze helemaal niet prima fietsen. Ze zijn namelijk (zelfs zonder accu) kilo’s zwaarder. En dat voel je duidelijk. Zeker in gebieden waar het af en toe omhoog gaat, bij het wegrijden en bij het sturen.

1 Reactie

1 Reactie

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top