Testen

Duurtest: Merida E-Spresso 410 EQ 2014

Door testredacteur Maarten.

merida-espresso-410

De voornaamste reden om deze fiets aan te schaffen was dat ik een volwaardige e-bike wou hebben voor mijn woon-werkverkeer. Ik doe dagelijks 52 km.

Hiervoor heb ik lange tijd met een omgebouwde fiets gereden maar dat was het allemaal net niet. Vandaar dus op zoek naar een fabriek af e-bike. Na lang zoeken kwam ik deze mooie Merida E-Spresso tegen.

Ik ben nog vrij jong (34 jaar) dus het was zeker van belang om een sportieve fiets aan te schaffen en geen oubollig model. Deze Merida kwam zeker sportief over en was gelukkig ook nog eens leverbaar in framemaat 61 en ik had ook niet te maken met een levertermijn. Dus ik kon hem gelijk ophalen en meenemen.

Uiterlijk

De fiets oogt erg sportief en is ook gelijk een signaal dat ook jongere mensen steeds meer zien in e-bikes. Je zit echt met een sportieve houding op de fiets. De fiets heeft in de stang een verborgen opbergvak zitten waar je een fietspomp in zou kunnen doen. Mijn eigen fietspomp is helaas te dik, dus dat past niet.

Display

De Merida heeft een Bosch Intuvia display wat uiteraard een veel voorkomende verschijning is. De Performance Line is te herkennen aan het zwarte plastic, de Active Line is grijs van kleur. Bediening van de functies gaat via de controller knoppen op de linkerkant van het stuur. Er zijn vier ondersteuningsstanden: Eco, Sport, Tour en Turbo, Ik maak meestal gebruik van Turbo omdat ik gewoon snel thuis wil zijn.

De reset knop op het display kan je gebruiken om een aantal functies te resetten wanneer je de trip instellingen wilt bijhouden. Met de “i” knop kun je ook door de diverse functies bladeren. Met de powerknop zet je het systeem aan/uit. De lichtknop heeft op mijn fiets geen functie omdat de verlichting wordt gevoed door een naafdynamo in het voorwiel. Je kunt de verlichting aanzetten via de koplamp en die regelt ook de verlichting achter. Het is wel mooi dat het achterlicht langer aan blijft staan terwijl je stil staat, er zit blijkbaar nog wat reststroom in die ervoor zorgt dat dit langer blijft branden en je dus beter van achteren zichtbaar bent.

Rij-eigenschappen

De fiets rijdt heerlijk, alles voelt kwalitatief goed aan en met de schijfremmen sta je bij een noodzakelijke noodstop echt snel stil. De vering is ook prima ondanks dat de fiets geen verende zadelpen heeft. De Merida heeft wel een SR Suntour verende voorvork. Je kunt de voorvork eenvoudig vastzetten via een schakelaar op het stuur. De fiets zou door de voorvork vast te zetten stabieler weggedrag moeten krijgen op hogere snelheden maar ik merk daar vrij weinig van. Daarnaast zet ik de voorvork ook amper vast omdat mijn route toch aardig wat hobbels en oneffenheden bevat, het is dus fijner om de vering gewoon te gebruiken.

Helaas is het spatbord voor tamelijk kort waardoor er veel vuil op de motor en je schoenen komt. Ik snap dit overigens wel want als je langere spatborden monteert dan gaat het ten koste van het sportieve uiterlijk van de fiets, maar het is wel lastig.

De motor geeft verder een goede ondersteuning, zeker op Turbo heeft de fiets een snelle acceleratie naar de 25 km/u. Boven de 25 km/u wordt de ondersteuning langzaam afgebouwd en boven de 27 km/u mag je alles zelf doen. De motor is overigens zeker niet stil te noemen, je hoort altijd wel een zoemend geluid. Dit is verder ook afhankelijk van in welke versnelling je fietst, hoe groter het tandwiel hoe meer geluid de motor produceert. Als het een beetje waait hoor je het door het windgeruis amper, maar als het bijna niet waait dan hoor je de motor wel constant. Ik vind dit wel een nadeel aan de fiets maar het is nou ook weer niet constant storend. Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen zich eraan ergeren wanneer ze een rustig stukje willen fietsen bij mooi weer bijvoorbeeld. Deze Performance Line motor van Bosch heeft overigens een maximaal koppel van 60 Nm, de Active Line motor heeft 48 Nm. Bij windkracht 5 tegen geeft deze motor de ondersteuning die je nodig hebt. Je ziet dan ook echt rechts bovenin het display dat de motor aardig moet werken om je op gang te houden en zeker wanneer je hem op Turbo zet. Het is dan soms wel even balanceren tussen de ondersteuningsstanden omdat je anders zonder stroom komt te staan want de motor onder volle belasting slurpt de accu als het moet binnen een uur helemaal leeg.

Accu

De accu is 400Wh, dit is de hoogste capaciteit die Bosch kan leveren. Volgens mij zijn ze gestopt met het leveren van 300Wh accu’s. Onder normale weersomstandigheden is 400Wh voor 52 km dagelijks genoeg voor een retourtje. Maar als de omstandigheden zwaarder worden dan moet ik zeker op mijn werk de accu bijladen. In de zomer laat ik de accu nog wel eens op mijn fiets in de stalling zitten, het waait dan vaak minder waardoor ik minder stroom verbruik en ook de temperatuur heeft dan geen invloed op de accu. Maar als het kouder wordt laad ik de accu altijd bij.

De accu zou minimaal 500 volledige ladingen aan moeten kunnen. Ik merk voorlopig nog niks van verlies in capaciteit. Opladen gaat vrij rap en na 3,5 uur is de accu volledig opgeladen. Voor de winter heb ik een speciale hoes voor de accu om deze warm te houden, zodra er meer bekend is of dit werkt(heb eerst wat kou nodig), zal ik een review schrijven.

Versnellingen

De 410 EQ is een model met een derailleur en 10 versnellingen. Ik heb heel lang zitten twijfelen tussen een naafversnelling en derailleur. Ik kwam deze fiets tegen bij 12gobiking toen hij net uit was en hij was ook nog eens gelijk framemaat 61, de levertijden van andere Merida modellen waren heel wat langer. Daarnaast was de 308 EQ te basic voor mij ( lagere capaciteit accu, Active Line motor ) terwijl de 400A EQ met NuVinci Harmony net even te duur was. Moet zeggen dat de fiets wel lekker licht rijdt maar dat ik binnenkort wel de cassette moet gaan vervangen. Het kleinste tandwiel begon al na 1500 km over te slaan en is onder coulance vervangen. Probeer nu wat meer te schakelen om dit kleinste tandwiel wat meer te ontzien. De cassette heeft een indeling van 11-34 en ik vind dit toch wat minder prettig. Die grootste tandwielen gebruik ik niet. Alleen tandwielen 11,13 en 15 gebruik ik. Een race cassette is zeker een optie zodat je fijnere verhoudingen hebt tussen de versnellingen.

Conclusie

Al met al een zeer comfortabele woon-werkverkeer fiets met een sportief uiterlijk. Ik stap altijd met een vertrouwd gevoel op deze fiets, alles is degelijk en de fiets vertoont een fijn rijgedrag. Mijn gemiddelde snelheid ligt op de 25 km/u en daarmee rijd ik in +/- 65 minuten naar mijn werk. Ik trok ook veel bekijks en iedereen op mijn werk vond het een mooi model. Aan elke fiets kleeft een nadeel en de voornaamste punten die beter hadden gekund waren de toch wel hoorbare motor en de spatborden die eigenlijk te kort zijn.

6 Reacties

6 Comments

  1. EdBos

    10/07/2015 at 19:34

    Gisteren gekocht, vandaag flink mee gereden: de E-spresso tour 408.

    Ik fietste vaak zo’n 65 km tot het opeens niet meer ging wegens pijn in de knieën. Dus een elektrische fiets gezocht. Met veel elektrische fietsen is het probleem dat ze de accu op de bagagedrager hebben. Als je dan een herenfiets koopt, heb ik daar last van met afstappen: ik stoot er mijn schenen tegen. En dan kom je vanzelf uit op een stadsmodel met lage instap. Een opoe-fiets, dus. Dus de Merida tourfiets is een uitkomst. De 408 heeft de lichtere Bosch middenmotor en is handgeschakeld met 8 versnellingen. Voor mij perfect (De 400 heeft een wat zwaardere motor en een automatische versnelling).

    Eén nadeel heeft deze fiets, zoals hierboven ook beschreven: hij maakt nogal veel geluid: een ruisend geluid en dat is raar want andere fietsen met dezelfde Bosch middenmotor doen dat niet. Na wat zoeken vond ik ook waar dat vandaan komt: als ik de bovenste schuine buis stevig vasthoudt, is het geluid weg. Het geluid wordt door het frame versterkt als in een orgelpijp. Jammer dat je er niet makkelijk bij komt, anders zou het misschien kunnen helpen om in die pijp wat dempingsmateriaal te proppen. Maar dan moet blijkbaar de hele stuurkolom verwijderd worden. Misschien een tip voor Merida om dat standaard te doen?

  2. PdeVries

    05/04/2016 at 00:03

    Nu bijna 3 jaar oud: Een Merida E-spresso met Nuvinci naaf en de 400W accu. Pluspunt is en blijft het strakke frame en de plaatsing van de accu. Geen gezwabber. De meeste onderdelen werken nog zoals het hoort. Fijne snelle fiets. Met goede velichting. Menig Nederlands fabrikaat kan hier een puntje aan zuigen.

    Maar wel een aantal zaken:

    Spatbord voor te kort. Spatlap helpt mits van enige lengte. Blijft aan de magere kant.

    Spatbord achter te kort aan de kant van de motor! Dit zorgt voor veel rommel in de opening van de motor en vooral op de ketting. Ook hier een spatlap noodzakelijk. Redelijk bijzonder dat dit moet.

    De voorrem van Magura, een MT-2, klappert/trilt enorm in de voorvork. Ontluchten helpt tijdelijk. Zachtere remblokken zijn waarschijnlijk de oplossing.

    Nuvinci-naaf is redelijk foutloos maar de kabelbevesting kent aan de naafzijde een snel slijtende constructie. Op te lossen door extra sluitnippel en conisch uitboren bij de opening kabelzijde. Is bij latere naven ook aangepast door de fabrikant. Of gewoon niet onder volledige vermogen de naaf verstellen….dan gaan de kabels ook langer mee.

    Ook de versteller aan het stuur behoeft extra vet bij de interne kabelgeleiding.

    Grootste manco: De motor is vervangen onder garantie. Deze gaf na twee jaar een storing waarbij er geen communicatie meer was met de accu. Het probleem was water aan de binnenkant van de motor; corrosie op de printplaat en op de lagers. Kennelijk een lekke pakking. Blok was nog nooit open geweest. Wel regelmatig nat. Nederland is nu eenmaal regelmatig nat. Lijkt exemplarisch te zijn?

    In de winter is actieradius aanmerkelijk kleiner. Accu binnen bewaren helpt deels. Of een duur neopreen hoesje helpt heb ik niet geprobeerd.

    De Nuvinci-naaf kent een slecht rendement. Bekend. Geen probleem op een E-bike maar in de winter is het nog erger. Prima te doen maar alleen omdat het een E-bike is.

    Tandwiel achter mag een maat kleiner zijn. Levert een net iets fijner beentempo op. Dat is natuurlijk wel persoonlijk.

    Ondanks de aandachtspunten nog steeds tevreden over de fiets. En nu hopen dat het tweede motortje wel tegen vocht kan. De rest van de fiets kan het namelijk ook.

  3. Maarten

    23/11/2016 at 16:54

    De fiets alweer bijna 3 jaar in bezit. Na 23 maanden moest de motor vervangen worden vanwege foutmelding 500. De motor werd opgestuurd naar Bosch maar kwam daar niet meer door de check heen en ze hebben bij de fietsenmaker een nieuwe motor geplaatst.

    Deze nieuwe motor is een stuk stiller en daar staat inmiddels ook alweer 7000 km op. De totale km stand is nu dus ongeveer 23.000 km. Wel jammer dat na het vervangen van de motor de stand weer naar 0 gaat.

    Verder totaal geen klachten over de fiets. Ik merk alleen wel dat de accu iets aan capaciteit begint af te nemen op koudere dagen. Ik heb wel een accu-hoes van Fahrer erop zitten. Verder wat kleine dingetjes:

    – In de zomer kan bij veel zonneschijn en warme temperaturen het display wel eens beslaan.
    – Spatbord is wat aan de korte kant
    – Als ik op de “i” toets op het stuur druk om te switchen naar een andere stand dan wil hij nog wel eens de ondersteuning lager zetten. Maakt schijnbaar contact met de “-” knop op het paneeltje.
    – Schijfremmen lopen bij vochtig weer aan

    Verder gewoon een zeer degelijke en fijne fiets. Merida heeft nu gekozen om ook met Shimano motoren te gaan werken.

  4. PdeVries

    30/01/2017 at 12:52

    Het probleem van de bediening is herkenbaar. Soms is ook het bedienen van de “+” of “-” toets niet meer correct bij licht indrukken. Werkt dan net andersom. Harder indrukken gaat wel goed. Niet echt een groot probleem.

    Schijfremmen zijn bij latere versies vervangen door Shimano exemplaren. De gemonteerde Magura’s houden zich bij redelijk goed. Vergen wel regelmating nalopen en onderhoud (schoonmaken, ontluchten), Voorrem blijft klapperen en dit heb ik op mijn andere fiets met Magura (zelfde jaar) ook. Lijkt toch een kwaaltje te zijn van dit type remmen. Schoonmaken remschijf en schuren remblokken helpt tijdelijk.

    Grootste zorg is toch de Bosch motor. Deze was bij mij dus ook vervangen. Bosch heeft gelukkig soepele garantie tot nu toe. Maar wat als de 2e motor straks weer de geest geeft? Toch een duur onderdeel.

    De originele trappers hielden het niet zo heel lang uit in het winterweer. Beide trappers liepen vast binnen een jaar. Is slijtage-artikel maar het is wat snel.

    Verder blijft het een fijne fiets. Ketting spannen is een eitje. Ook hier kun je merken dat de constructie robuust is en gericht op gebruik. Top.

  5. Bruno

    09/03/2017 at 11:11

    Iemand intussen ervaring met de Merida’s met Shimano Steps Motor?

    • max

      21/08/2018 at 14:35

      Wij hebben mei 2017 2 merida’s gekocht met Shimano steps motor. inmiddels >5000 km gereden. Zonder enig probleem. Perfecte fiets.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top