Uitgelicht

E-bike accu stuk?

De accu van je e-bike gaat een keer stuk. Hij laadt niet meer goed op, of loopt in no-time leeg. Dan zul je de accu moeten vervangen.

E-bike accu’s slijten

pegasus-ravenna-13Een groot deel van de elektrische fietsen in Nederland gaat richting de 5 jaar oud. En of je er nu veel of weinig mee hebt gefietst, die batterij in je e-bike stopt er binnenkort mee. Ook al zijn ze een paar jaar geleden verkocht met de belofte dat je ze wel 1000x kunt opladen, meestal werd er vergeten te vertellen dat dit wel binnen een paar jaar moest gebeuren. Batterijen voor elektrische fietsen slijten namelijk ook als je er helemaal niets mee doet. Dat ligt aan de gebruikte technieken waarbij er chemische veranderingen optreden aan de electrodes, een heel technisch verhaal. Waar het op neerkomt is dat een batterij hoe ouder hij wordt steeds iets slechter gaat presteren. Als een e-bike accu het 5 jaar goed blijft doen mag je erg blij zijn, dat hij eerder kapot gaat is meer regel dan uitzondering.

Accu defect, en dan?

En dan komt er dat moment dat je accu er mee stopt, of nog maar zo kort werkt dat je er niet eens meer mee naar het centrum kunt fietsen….wat dan?

Dan heb je 2 keuzes:

  1. Je gaat naar je fietsenmaker en koopt voor een schandalige prijs (tot wel 700 euro) een nieuwe originele accu. Die vervangingsaccu’s zijn erg duur, deels omdat het kostbaar is om al die oude modellen op voorraad te houden en deels omdat het een mooie manier is om nog een keer geld aan jou te verdienen. Dan moet je overigens wel het geluk hebben dat de juiste accu nog leverbaar is. We kennen gevallen waarbij het fietsmerk failliet is gegaan en de originele batterij gewoon niet meer te vinden was. Dan kun je je elektrische fiets dus wegdoen…of verder lezen bij optie 2.
  2. Het is gelukkig bijna altijd mogelijk een accu te reviseren. De harde buitenkant die de batterijen en de elektronica beschermt wordt dan uit elkaar gehaald en de kapotte accu-cellen worden vervangen.

Batterijtjes vervangen

Op zich zit dat allemaal niet zo heel ingewikkeld in elkaar. Veel accu-packs zijn Li-Ion modellen die simpel gezegd een rijtje oplaadbare batterijen bevatten die je best kunt loshalen en vervangen voor een nieuw batterijtje. Toch raden we je niet aan dit zelf te doen zonder redelijke technische bagage. Moderne cellen zijn nogal gevoelig voor verkeerd laden en je zult niet de eerste zijn de zijn accu in vlammen ziet opgaan. Daar schreven wel al eens over in een artikel over brandgevaar. Daarnaast zijn veel moderne fietsen uitgerust met een slim BMS -batterij management systeem-, dat soms even aangepast moet worden om met een nieuwe accu te willen samenwerken.

Gelukkig zijn er best heel wat betrouwbare bedrijfjes die zo’n revisie voor je willen doen. Dat scheelt je vaak honderd tot tweehonderd euro in vergelijking met het kopen van een originele nieuwe accu. Even zoeken op “revisie e-bike accu” levert je zo een paar goede links op. Vaak is het daar ook mogelijk je accu te laten testen voor je tot revisie overgaat. Mocht je dan daadwerkelijk een revisie laten doen, krijg je de kosten van die test meestal weer terug.

Gebruikte e-bike kopen

We krijgen wel eens mail van lezers die een gebruikte elektrische fiets hebben aangeschaft om er achter te komen dat de accu nog maar 30 kilometer actieradius heeft. De prijs van een vervangingsaccu is dan vaak net zo duur als wat ze voor de complete fiets hebben betaald. Maak daar dus goede afspraken over als je een 2ehands koopt.

Tot slot: Mocht je accu de geest geven, dat geeft je de kans om meteen een wat sterker exemplaar (meer Ah) te nemen als vervanging. Daar gaat je actieradius lekker van omhoog. Of je kiest zelfs voor een moderne LiFePo batterij, dan kun je weer een hele poos vooruit.

Omdat wij ook de vervelendste niet zijn hieronder een rijtje aanbieders van accu-revisies. Zonder voorkeur, we hebben zelf geen ervaring met genoemde bedrijven:

9 Reacties

9 Comments

  1. Elektrische fietser

    12/04/2016 at 11:18

    We hebben laatst onze accu laten reviseren bij https://elektrischefietswinkel.com/fietsaccu-revisie/ . Helaas wel een enorm lange wachttijd, maar we zijn tevreden.

  2. Jo Leunissen

    03/06/2016 at 12:23

    Hallo,

    Ik wil zelf een bedrijfje starten in revisie e-bike accu’s.
    Kunt u mij enkele tips geven w.b. benodigde apparatuur enz.
    Ben zelf gediplomeerd technicus industriele electronica.

    Bij voorbaat dank.

    • Kees

      30/03/2017 at 15:55

      UPDATEN van de Ingebouwde computer in de accu. Weinig onkosten!

  3. linda kroon

    11/06/2016 at 10:24

    Ik heb alles gelezen en vraag me af wat jullie kunnen betekenen voor mijn fiets waar de fabrikant idd failiet is gegaan.
    Het gaat om de montego ambition.Accu is binnen 10 min leeg.Al eerder het display vervangen.Wat zijn de kosten waarop ik kan rekenen om de accu te reviseren ?en hoe gaat het in zijn week?

    Mvg linda kroon

  4. Lilian van der Maat

    11/07/2016 at 20:19

    Beste Linda,

    Wellicht wat aan de late kant maar misschien kunnen we je nog helpen.
    E-bikewereld kan je accu reviseren voor een betaalbare prijs.

    kijk maar eens op onderstaande site voor meer informatie:

    http://www.e-bikewereld.nl

  5. Martin

    14/08/2016 at 19:51

    Hoi ik heb een Sparta ion hij is 7 jaar met 1700 km dat is erg weinig. Nu is mijn batterij slecht hij stopt ermee na 24 km ik heb de batterij opnieuw op geladen
    Ben naar de fietsenmaker geweest en uit gelezen, er kwam een fout melding uit net code 18 cellen is of zijn stuk. Kan deze gemaakt worden revisie ik heb gehoord dat Sparta batterijen een blokkade opzit. Mvgr. Martin

  6. L.Hoogesteger

    01/10/2016 at 15:33

    Mijn fietsaccu ( li-ion) is er mee opgehouden tijdens het laden. Is het mogelijk om hem te reviseren?

  7. Hubrina Dekker

    06/10/2016 at 12:45

    Waar kan ik in Rotterdam terecht voor het reviseren van mijn E-bike?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top