Bijna alle elektrische mountainbikes zijn op dit moment uitgerust met de e-bike ondersteuning van Bosch. Dat werkt redelijk, maar je merkt duidelijk dat het systeem is ontworpen voor recreatief gebruik op de weg. Zo mis je power bij echt steile hellingen als je met een lage trapfrequentie trapt en is de accu rap leeg als je de ondersteuning veel gebruikt. Bosch heeft dat ook ingezien, mede door de enorme populariteit van het e-mountainbiken bij onze Oosterburen.
Bosch Performance Line CX
En dus ontwikkelden ze, speciaal voor de e-mtb, de CX groep voor 2016. En kijkend naar de specs zouden we je aanraden het aanschaffen van een e-mtb nog een jaartje op te schorten. Het nieuwe systeem heeft namelijk niet 60 maar wel 75 Nm aan koppel ter beschikking. Dat scheelt een slok op een borrel. Bijvoorbeeld bij het bergop starten ga je dit zeker merken. Ondergetekende heeft ondertussen aardig wat ervaring met de elektrische mtb en komt in bergachtig gebied geregeld power te kort als het na een scherpe bocht steil omhoog gaat (jaja, een paar kilo afvallen zou helpen). Met de komende Performance Line CX van Bosch wordt dit een stuk verbeterd.
eShift
Naast het extra vermogen is er ook gewerkt aan de soepelheid van het systeem. Zo levert de motor nu tot 80 omw/min zijn maximale vermogen én is er gewerkt aan shift recognition. Een systeem (eShift) dat het mogelijk maakt om op ieder moment soepel te schakelen, met zo kort mogelijke onderbreking van de ondersteuning. Dit werkt samen met Shimano’s Di2, Sram DD3 en NuVinci. Waarbij alleen de eerste echt voor de MTB bedoeld is.
X1?
Het nieuwe Bosch CX systeem heeft nog een voordeel. Het is te gebruiken met een 14 tands voorblad. Dat is een prima combinatie met Shimano’s 11-42 cassette of de nieuwe 10-42 van SRAM. Een dubbel voorblad is daarmee voorgoed overbodig.
In combinatie met de nieuwe Di2 XTR groep zouden we graag eens een testritje maken. Eind dit jaar dan maar? Wachten we gewoon nog even met het aanschaffen van een mountainbike met een motortje.
Sterkere batterij
Om het verhaal nog beter te maken, komt Bosch ook nog met een extra sterke accu. Een Powerpack500 met, je raadt het al, 500Wh aan vermogen, dus 100Wh meer dan in het vorige topmodel. Daar kun je een lekker stukkie mee fietsen! Nu de maximum snelheid nog even verhogen naar 30km/u en we zijn ook in Nederland helemaal blij.
Edit: Zoals in de reactie onder dit bericht te lezen is…De accu biedt niet helemaal 500Wh, het zijn er 483. Omdat de Powerpack400 er juist wat meer geeft dan je aan de hand van de naam zou verwachten, 417Wh, is het verschil tussen beide accu’s geen 100Wh maar 66Wh. Dat brengt het verschil op 17%, toch iets anders dan de 25% die je zou verwachten….het vermelden waard.
