Het voorjaar komt er aan, tijd voor een heleboel elektrische fietsfabrikanten hun nieuwe fietsen in het zonnetje te zetten. Deze Votani XM is zo’n nieuwe e-bike, met een accucapaciteit van maar liefst 615 Wh. Dat is de maximale accu-capaciteit die ze bij Votani hebben. Het is dan ook eigenlijk een X1 Max, vandaar de X1 op de chainstay (buis bij de ketting).
Votani met prima specificaties
De XM wordt geleverd met een Bafang middenmotor. Die heeft een torque sensor, waarmee gemeten wordt met hoeveel kracht de motor moet meehelpen. De fiets rijdt hierdoor soepel, het in- en uitschakelen van de ondersteuning gaat niet met horten en stoten zoals een paar jaar geleden nog vaak het geval was. Voor nog meer comfort zorgen de verende zadelpen en voorvork. Verder een verstelbare stuurpen en een onderhoudsvrije Nexus 7S versnellingsnaaf die (vandaar de naam) je de keuze uit 7 versnellingen geeft.
De kabels zitten netjes en goed beschermd in het frame. Op het 2,7 inch display kun je zien hoeveel kilometer je nog met de accu kunt rijden en in welke stand van de ondersteuning je rijdt….er zijn 6 standen. Verder werkt ie als fietscomputer, dus je ziet hoe hard je rijdt, hoeveel kilometer je al gefietst hebt en hoelang je al op het zadel zit. De bediening zit naast het handvat. Zo kun je de fiets veilig bedienen zonder je handen van het stuur te halen.
Specificaties Votani XM
- Adviesverkoopprijs € 1.999
- Accu: 36V / 17,1Ah / 615Wh
- Versnelling: Shimano Nexus 7 Speed
- Remmen: voor Tektro V-brake, achter Shimano rollerbrake
- Meer informatie: www.votani.nl
Votani wordt gemaakt door Darfon, een grote elektronicareus uit Taiwan. Ze begonnen een paar jaar geleden met het maken van componenten voor e-bikes, maar maken tegenwoordig zelf ook complete elektrische fietsen. Daarvoor hebben ze twee merken, Votani en BESV.
