Nieuws

Eigenaars speed e-bikes zien wetswijziging niet zitten

De speed pedelec, de snelle elektrische fiets die wel 45 km/u kan, wordt steeds populairder. Vanaf 2017 krijgen dit soort e-bikes officieel de status van bromfiets. Voor huidige en toekomstige gebruikers heeft dit grote gevolgen.

Zo moet er straks verplicht een brommerhelm gedragen worden en binnen de bebouwde worden de speed pedelecs naar de rijbaan verwezen. Deze nieuwe regels zullen er zeker voor gaan zorgen dat minder mensen geneigd zijn zo’n snelle e-bike aan te schaffen. De auto laten staan voor de fiets wordt op deze manier behoorlijk ontmoedigd.

De reden voor de wetswijziging is dat de overheid zich vanwege de hoge topsnelheden van dit soort elektrische fietsen zorgen maakt om de verkeersveiligheid op het fietspad. Grontmij en onderzoeker Ruben de Bruijne voerden een onderzoek uit onder 115 bezitters van een speed pedelec. Daarvan volgden ze er 28 met een GPS-programma om te zien waar en hoe hard zij reden. Ze kwamen tot een aantal interessante bevindingen:

  • Speed pedelec-gebruikers door hun leeftijdsprofiel en door hun beweegredenen in de meest veilige doelgroep van alle verkeersdeelnemers.
  • Speed pedelec-gebruikers mijden nu al de bebouwde kom. Door wachten bij onder andere kruisingen en verkeerslichten is de gemiddelde snelheid van de speed pedelec binnen de bebouwde kom zo laag dat deze nauwelijks meerwaarde heeft boven een normale e-bike.
  • De maximale snelheid van 45 km/u wordt vrijwel nooit gereden (gemiddeld 35 km/u en binnen de bebouwde kom is de snelheid nog lager).
  • Tweederde van de gebruikers reisden tot zij een speed pedelec kochten, met de auto naar hun werk. Daarmee kan de speed pedelec structureel bijdragen aan het terugdringen van autogebruik en files.
  • Gebruikers vinden de nieuwe regelgeving veel te ver gaan, maar zijn best bereid tot concessies (bijvoorbeeld een verplichte fietshelm in plaats van een brommerhelm).
    (Bron: Persbericht Grontmij)

Hoewel de testgroep natuurlijk niet zo groot is, kun je uit deze bevindingen toch voorzichtig concluderen dat het vrij extreem is om een hele groep fietsers naar de rijbaan te dirigeren waar zij zelf veel meer gevaar gaan lopen en waar ze een helm op moeten zetten waar ze grote weerstand tegen voelen.

Handhaving
Controle zal er niet of nauwelijks op zijn. Mochten daar agenten voor vrijgemaakt worden…….alle bellende, Appende, en muziek luisterende fietsers zijn groter in aantal en een groter gevaar. Misschien kunnen die eerst aangepakt kunnen worden? Je hoeft geen genie te zijn om te voorspellen dat als gevolg van de wetswijziging een grote groep potentiële speed e-bike gebruikers er voor gaat kiezen om ofwel illegaal met de snelle elektrische fiets op het fietspad te blijven rijden, ofwel toch maar in hun milieuvervuilende auto te blijven zitten….hiermee schiet de overheid haar doel voorbij. Er wordt overigens wel onderzocht of er een ‘helmvorm’ tussen de brommerhelm en fietshelm gemaakt kan worden omdat Minister Schultz zelf ook inziet dat er weinig draagkracht is.

Ondanks dat wij geen voorstander van de nieuwe wet zijn, zien ook wij wel in dat het verschil in snelheid een extra gevaar op het fietspad oplevert. De oplossing hiervoor ligt ons inziens echter meer in voorlichting en bewustwording dan in verplaatsing van het probleem van fietspad naar rijbaan. Een verplichte rijcursus zou ook geen kwaad kunnen. We zien in de praktijk geregeld dat mensen toch even wat tips kunnen gebruiken als ze van 15km/u op hun gewone fiets naar 40km/u  op de e-bike gaan. Als je daarbij de nadruk legt op anticiperen, rem- en bochtentechniek ben je al een heel eind. Reacties graag hieronder, we zijn benieuwd naar uw mening!

 

9 Reacties

9 Comments

  1. Louis

    13/02/2016 at 22:12

    De FIETSPADEN raken overbezet met teveel verschillende gebruikers, bij ons in N Holland is de breedte voldoende maar op de Veluwe bijvoorbeeld zijn de fietspaden nauwelijks 1 meter breed.. De gewone fietsers met of zonder kinderen, de ouderen op een 25 Km/u E-Bike, de racefietsers, skeeleraars, snorbrommers, scooters en bromfietsen en dan nog de Speed Pedelecs er tussen door!
    Het is echt te gek en helpt het wereldwijd geroemde gescheiden fietspad idee helemaal om zeep!
    En de superlatieven in bovengenoemd artikel maken de discussie alleen maar troebel.

    • Redactie

      14/02/2016 at 11:56

      De discussie wordt toch niet troebel door alle feiten te benoemen? Is het niet zo dat de meeste speed pedelec gebruikers deze voor woon-werk verkeer zullen gebruiken? Die zul je op de Veluwe dus weinig tegelijk tegenkomen met skeeleraars, racefietsers en andere recreatieve fietsers. Als voorbeeld het woon-werk verkeer tussen Amsterdam en Almere. Ruime fietspaden die op forenzentijden ruimte zat bieden voor snelle e-bikes. Scheelt file’s op de A6 en A1 en levert een gezondere bevolking op. Is het niet vreemd om net te doen alsof er een heel groot probleem met snelle elektrische fietsen is, terwijl het echte probleem de bellende/appende/3naast elkaar/kletsende/muziek luisterende fietser is, waar NIETS aan gedaan wordt?

  2. Ed

    16/02/2016 at 23:47

    Ik rijd sinds 1,5 jaar op een netjes verzekerde speedpedelec en heb inmiddels 7000 milieuvriendelijke woonwerk kilometers afgelegd. Mijn gemiddelde snelheid is 33 km/u en ik rijd 80% buiten de bebouwde kom. Voor recreatief fietsen gebruik ik mijn gewone fiets zonder motor. Ik rijd dagelijks meer dan 40 km/u, maar ik word door 95% van de snorfietsen (zonder helmplicht) ingehaald. De realiteit is dat bijna alle snorfietsen harder gaan dan 45 km/u ondanks dat ze officieel maar 25 km/u mogen. Ondanks de ondersteuning kom ik altijd bezweet aan op het werk en s’middags thuis. Ik moet er dan ook niet aan denken om een bromfietshelm te moeten dragen.
    Het verplichten om fietsers met een speedpedelec een bromfietshelm te laten gebruiken is absoluut onzinnig en de ultieme vorm van misplaatste betutteling. Het heeft geen draagvlak, zal forenzen ontmoedigen om de overstap naar de e-bike te maken en komt ook het milieu niet ten goede. Voor mij staat vast dat ik in 2017 op de snelle e-bike naar het werk zal gaan, maar ik zal zeker geen bromfietshelm gaan dragen

  3. marcel

    27/02/2016 at 16:58

    prima onderzoek, het geeft wederom de bevestiging dat de speedpedelec met een normale fietshelm gebruikt kan worden. Om een bromfiets motorhelm te gebruiken gaat echt te ver.

  4. René

    09/06/2016 at 16:17

    De politiek staat wel vaker ver verwijderd van de realiteit. De nieuwe regels voor een speed pedelec zijn hier een goed voorbeeld van. Ik wilde serieus zo’n fiets kopen, maar denk dat ik nog even wacht om te zien hoe dit in 2017 uit gaat pakken. Ik fiets nu op een gewone snelle fiets en haal met een beetje wind mee 35klm/u. Volgens mij de kruissnelheid van een speed pedelec in de praktijk. Dus heel veel veranderd er niet, gaat alleen wat makkelijker. Wat pas gevaarlijk is zijn alle fietsers dit al fietsend hun mobieltje bedienen, die gaan van links naar rechts over het fietspad alsof ze dronken zijn. En letten niet op achterop komend verkeer wat vaak tot gevaarlijke situaties leidt. En dat geldt dus niet alleen voor speed pedelecs.

  5. Steven

    15/08/2016 at 15:49

    De nieuwe regels voor Speedpedelecs zijn door de minister vastgesteld.
    Er wordt een speciale SP helm ontwikkeld die vanaf 1-1-2017 verplicht is.
    Rijbaanplicht blijft binnen de bebouwde kom.
    Helmplicht heb ik geen moeite mee wanneer het een speciale fietshelm is. Draag op de racefiets ook al een helm.
    Dus nu een R+M Cruiser HS aangeschaft voor de dagelijkse 60 woon-werk kilometers.

  6. Harrie

    18/08/2016 at 13:10

    Ik rijd sinds 2011 op een HS fiets. Een snelheid van 45km/u haal ik alleen bergafwaarts, een gemiddelde van 30-35km/u is meer realistisch. Binnen de bebouwde kom op de rijbaan voor auto’s fietsen ga ik niet doen. Het verschil in snelheid is veel te groot. Ik zal dan vermoedelijk strak lang de rand van de weg moeten fietsen om inhalende auto’s ruimte te geven en zelf niet aangereden te worden, voelt niet echt veilig. Binnen de bebouwde kom fiets ik, door drukte en allerlei verkeersmaatregelen, vaak niet harder dan 20-25km/u. Een helm vind ik prima, die draag ik nu ook al, verstandig geworden nadat ik door een appende tiener bij het inhalen van de fiets werd gezwiept. (ja ik had wel gebeld!)
    zo af en toe rijd ik door het bosgebied hier in de buurt naar mijn werk. Daar mogen geen brommers komen, betekend dus ook dat ik volgend jaar er ook niet meer mag rijden. Ik vind het werkelijk bizar dat met een racefiets, waar ik regelmatig door ingehaald wordt, wel snelheden boven 40-45km/u gereden mogen worden, zonder helmplicht of de plicht zich tussen het blik te moeten rijden.
    Overigens is het maar de vraag of ik volgend jaar nog van mijn fiets gebruik kan blijven maken, tot heden lukt het me niet een de fiets gekeurd te krijgen.

  7. phil

    30/05/2017 at 19:33

    Ik rij ook op een SPedelec. Rijbaan opzoeken is m.i te gevaarlijk. Omdat ik vrijwel nooit permanent 45km/u haal. Op lange stukken haal ik het wel maar het is flink doortrappen en je komt dan bezweet op je bestemming aan. Normaal zit ik idd rond de 35 km/u. En als het druk is op het fietspad haal ik de overige fietsers met aangepaste snelheid in.

    In NL mag je straks bbk 30km/u en de rest van het verkeer rijdt 50-60. Dat is mij te link.

    Mijn oplossing: wel helm op (freeride helm) maar geen verzekeringsplaat achterop ( wel bij me voor het geval dat). Zodat ik primair als fietser herkenbaar ben. En ik rij vrijwel continu op het fietspad.

  8. Robert

    01/06/2017 at 22:24

    Ik heb vandaag het eens uitgeprobeerd. Na het monteren van mijn nieuwe kentekenplaatje ging ik vanavond de rijbaan op. Het was rustig op de weg maar ondanks dat traden er toch gevaarlijke situaties op. Een touringcar bus vlak achter mij aan die er niet voorbij kon. Dan de automobilisten die met redelijke snelheden achter mij aankwamen en op het laatste moment vlak achter mij afremde om vervolgens vlak langs mij te passeren. Het effect was dat ik door deze gevaarlijke situatie minder hard ging fietsen. Continue keek ik in mijn spiegeltje en zodra er één auto of een ander vervoermiddel achter mij aankwam was mijn eerste reactie, snelheid verminderen voor het geval als het fout zal gaan(werd namelijk al eerder bijna van de weg afgedrukt). Toen ik thuis kwam vroeg ik mij af welke idioot deze regelgeving verzonnen heeft!! Volgens mij kommen hier ernstige ongelukken van….dodelijke ongelukken! Gezien de zeer grote gevaarlijke situatie ben ik eerder geneigd te zeggen….(poging tot)zelfmoord. Misschien een beetje overdreven…maar eerste waar ik aandacht is mijn werk en mijn gezinnetje….als er iets met mij zal gebeuren! Nu besloten….ik blijf op de fietspaden. Of ik nu mijn kentekenplaatje eraf haal of niet moet ik nog even bekijken.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top