45kmh

Elektrische fiets naar 500Watt! Of toch maar niet?

Mocht je het gemist hebben, de EU werkt op het ogenblik aan vernieuwing van het “voertuig reglement”.

De laatste versie van dit reglement dateert uit 2002. Deze wetgeving is bindend voor alle EU-landen en beslist onder andere over de typegoedkeuring voor gemotoriseerde voertuigen. Brom- en snorscooters hebben zo’n typegoedkeuring nodig, fietsen niet. Ook de elektrische niet, mits het vermogen onder de 250Watt blijft.

De ETRA (europese organisatie voor rijwielhandelaren, zeg maar de fietsfabrikanten) heeft er nu juist voor gelobbyd om het maximum vermogen voor elektrische fietsen te verhogen. Op dit moment mag een elektrische fiets niet meer dan 250Watt leveren. Als hij wel meer levert, wordt de fiets voor de wet gezien als een brommer en heeft deze een typegoedkeuring nodig én moet je een helm dragen. De ETRA wil graag dat dit maximale vermogen flink verhoogd wordt, tot wel vier keer zoveel als nu is toegestaan. Let wel, dit zonder dat de maximale snelheid omhoog gaat. Die moet blijven op 25km/uur. Zodra je harder gaat, wordt de ondersteuning automatisch uitgeschakeld, zoals we ondertussen allemaal gewend zijn.

Klinkt goed…toch?
Dat zou je denken. De Fietsersbond is er echter fel op tegen en roept daarom alle partijen in het Europees parlement op om 14 maart, wanneer er in Brussel over deze plannen gestemd wordt, tegen te stemmen. Waarom? Omdat ze bang zijn dat er meer ongelukken gaan gebeuren. Het tweede argument is dat omdat de snelheid niet verhoogd wordt, de vermogenstoename geen enkel doel zou dienen.

En daar slaan ze de plank volkomen mis. Wij krijgen met behoorlijke regelmaat vragen over het vermogen van e-bikes. Hoe het werkt met een aanhanger, of een bakfiets een beetje vooruit komt, of je er fatsoenlijk mee de bergen in kunt? Allemaal volkomen legitieme vragen, waar extra vermogen een heel goed antwoord zou zijn.  

En die ongelukken dan? Ten eerste zijn er helemaal geen goede cijfers van het aantal ongelukken dat nú ontstaat door het vermogen van een e-bike. Ten tweede blijven fietsen met minder vermogen gewoon beschikbaar en ten derde is dat vermogen dmv de juiste software prima te doseren. 

Aanpassen die wet
Wij pleiten juist wél voor het vrijgeven van het vermogen. Het werkt innovatie in de hand. Is goed voor het imago van de elektrische fiets en kan mensen uit de auto krijgen. 
De postbode, vakantiefietser, moeders met drie kleine kinderen op een bakfiets, limburgers en de pizzabezorger zullen er dankbaar voor zijn. Alleen maar een extra reden om de fiets ipv de auto te pakken. En dat is toch wat we uiteindelijk allemaal willen? Dus heren en dames in Brussel…..pas maar snel aan die wet!

We zouden stiekem zelfs nog een stapje verder willen gaan. Waarom niet ook de maximum snelheid wat verhogen? Dat zou voor veel mensen de stap naar het inzetten voor woon-werk verkeer een stuk kleiner maken. Fietshelmpje op en (waar het kan!) met 30km/uur richting het werk, ideaal lijkt ons dat.

4 Reacties

4 Comments

  1. M. Martens

    19/11/2012 at 12:23

    Vooral toestaan; het vermogen kan wel tot 4 keer zoveel worden als je rijdt met een zware bakfiets en twee oudere kinderen in heuvelachtig en berggebied. Bijna niet te doen, maar met meer power wordt het zeker leuk en gezond! Navolging waard,,,,,,,,,,,,,

  2. P. Lomito

    27/09/2016 at 14:12

    Met een al gebruikelijke 350Watt trapondersteuning trap je zo 38 km/uur weg, met een beetje vlakke weg en wind mee gaat dat richting de 45 km/uur, ideaal voor de forens die de files en parkeerproblemen wil ontwijken en dagelijks 2x 15-20 km moet afleggen zonder bezweet en vermoeid aan te komen.

    Dat er fietsers zijn die zich niet verantwoordelijk gedragen is geen reden om geen hogere vermogens toe te staan. Het enige dat telt is of de constructiesnelheid van de fiets niet overschreden wordt. Zo ken ik levensgevaarlijke Chinese E-bikes die hopeloos instabiel worden bij 25 km/uur (Easybike)terwijl een degelijke Kalkhoff of Flyer met gemak 50 km/uur rijdt (heuvel af) zonder een krimp te geven.

    Dus laat maar komen die fietsen met 1.000 Watt trapondersteuning, we zijn er klaar voor.

  3. danaey

    28/02/2018 at 18:30

    ik rijd persoonlijk met een bultaco brinco RE, een beetje een vreemde eend in de bijt, is op papier brommer, L1e ,
    en heeft 3 standen 1 = +-750Watt, 2= +- 1300Watt 3 = +-1900Watt.
    fiets rijdt normaal gezien 45/km , doch nu vrijgesteld top van ( op teller 69 a 71 ) , reeel = 63 a 65 km/h.
    van mij mag em 80 lopen hoor… maar bij noodremmen , is het al link vanaf 55 km/h.
    met gelijk welke fiets …
    Bultaco eats Stromer 4 breakfast !

  4. Selma

    29/04/2018 at 14:06

    Hoe zit het met die speed pedelecs die ook al hard kunnen (45 km/u) maar op de rijbaan moeten rijden? Ontzettend gevaarlijk voor de fietser maar als je op een fietspad gaat rijden dan wordt je gepakt voor overtreding. Zo kan je nog niet goed rijden met dit soort fietsen. Laatst een man gezien die zijn gele plaatje niet op de fiets had zitten, geen helm droeg maar wel met de rotvaart over het fietspad scheurde zonder veel op andere fietsers te letten. Dat was duidelijk een speed pedelec. We zijn er in Nederland nog niet klaar voor vrees ik. Terwijl ik heel graag van Utrecht naar Amsterdam op de fiets zou gaan……

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top