Gazelle levert de 2014 versie van de Arroyo met de nieuwe motor van het Duitse Bosch.
Twee uitvoeringen Bosch
De nieuwe motor van Bosch is een stuk kleiner geworden. Hierdoor is er meer bodemvrijheid en zie je bijna niet meer dat je naar een elektrische fiets kijkt. De motor is er in twee uitvoeringen, de Active Line (max. koppel 48 Nm) en de Performance Line (max. koppel 60 Nm). Omdat de vraag naar een Bosch motor met terugtraprem erg groot was, heeft de Duitse fabrikant ook hierin voorzien. Opvallend: het nieuwe Bosch systeem heeft een veel kleiner voorblad, met grootte 16 tot en met 20 tanden. Er zijn twee formaten accu’s, waarvan één met een grotere capaciteit (400 Wh ipv 300 Wh) terwijl deze slechts een halve kilo zwaarder is (2,5kg). De accu kan voortaan ook opgeladen worden terwijl deze nog op de fiets zit.
We vinden de nieuwe motor op de – in Duitsland – € 2.799,-kostende Gazelle Arroyo Bosch R8H. Een ‘panterzwart’ aluminium frame met geveerde voorvork en een achternaaf met Shimano Nexus 8-speed naaf. Schakelen gaat met de draaischakelaar rechts, de ondersteuning gaat aan de linkerkant via + en -. De ondersteuning gaat in vier stapjes: eco, standaard, high en turbo. Zoals gezegd zie je eigenlijk bijna niet meer dat je een e-bike rijdt; vooral gezien vanaf de rechterkant.
Arroyo design afgestemd op motor
Gazelle heeft de Arroyo met een aansluitende kettingkast uitgerust die qua kleur en design uitmuntend bij de Bosch motor en de complete fiets past. Ook fraai: een versterkte bagagedrager met plaats voor de accu. Remmen gebeurt met hydraulische velgremmen van Magura. De nieuwe motor ondersteunt zeer strak en krachtig, hapert vrijwel nooit en is nog iets stiller dan de Bosch-motor van vorig jaar. Het “inkomen” (starten) van de ondersteuning gaat vlekkeloos. Het is niet te bruusk en zeker niet te sloom, prima dus!. En deze Arroyo? Net weer wat strakker vormgegeven en met een wat stabielere wegligging dan de 2013 Arroyo met ‘oude’ Bosch en Alfine 11-speed.
Bron: Tweewieler.nl
