Nieuws

Gazelle Impulse elektrische fietsen

gazelle impulse motorGazelle biedt met 3 Impulse modellen wat meer keuzemogelijkheden in de categorie ‘elektrische fietsen met middenmotor’.

Sinds het uitbrengen van hun Ride+ aandrijving leek het even alsof Bosch op weg was naar een monopolie, maar gelukkig zijn er ook nog fabrikanten die hun eigen koers blijven varen. Gazelle heeft in eigen huis (weliswaar bij dochter DerbyCycle) de Sensor Swift techniek ontwikkelt, een middenmotor met snelheids-, cadans- en krachtsensor. Met deze techniek kun door trappen terwijl je schakelt. Ook onder druk, dus zelfs als je een steile helling of brug oprijdt, kun je gewoon schakelen zonder dat je hoeft te stoppen met trappen. De software in deze e-bikes zorgt er voor dat de ondersteuning heel even wordt onderbroken. Net lang genoeg om te kunnen schakelen.

We hebben het vaker genoemd, een laaggeplaatste motor in het midden van de fiets is de beste plek. Het rijdt en stuurt fijner als het gewicht laag zit. Ook het feit dat er geen aandrijving op de wielen plaats vindt zorgt voor een beter en veiliger weggedrag. Als we dan toch een minpuntje moeten noemen dan is dat het uiterlijk. We worden tegenwoordig steeds meer verwent met mooie e-bikes waarin de accu en motor nagenoeg onzichtbaar zijn. Maar deze elektrische Impulse fietsen zien er nog even saai uit als 5 jaar geleden. Vooral de lompe accu tussen zitbuis en achterwiel die niet dezelfde ronding heeft als het wiel valt erg uit de toon….maar men moet wat te wensen overhouden.

gazelle impulse displayDe Gazelle Impulse is zoals gezegd leverbaar in drie uitvoeringen: het instapmodel Impulse C7 (zonder Sensor Swift technologie) , de Impulse C7+ en Impulse C8. De eerste indruk was dat vooral het rijgedrag bij de C7+ en de C8 opviel: erg stil en de motor schakelt erg soepel in, dus geen horten en stoten. Volgens Gazelle zelf is hun motor iets minder sterk (toch nog 45Nm) en een stukje stiller dan die van de concurrent Bosch.

Het grootste verschil tussen de C7+ en de C8 zit hem in de gebruikte accu. Die van de C7+ is met 11Ah gelijk aan die in de C7. De C8 heeft een sterkere 15Ah batterij en daarmee dus een grotere actieradius.
De C7 heeft wel dezelfde motor als de twee duurdere modellen, maar deze mist de krachtsensor. Wat ons betreft de 200 euro meerprijs van de C7+ wel waard.
De Impulse C8 heeft verder ook nog een versnelling meer, 8 ipv 7 (vandaar de naam) en is afgemonteerd met fijne hydraulische velgremmen van Magura.

De prijzen van de nieuwe modellen zijn als volgt:
Gazelle Impulse C7 € 2099,-
Gazelle Impulse C7+ € 2299,-
Gazelle Impulse C8 € 2599,-

In bijgaand filmpje van Gazelle zie je hoe de elektrische Impulse in de praktijk werkt.

Als je zelf eens een proefritje wilt maken kun je terecht in het Gazelle Experience Center.

 

Klik om te reageren

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top