Stop de persen! Gazelle heeft de elektrische fiets helemaal opnieuw uitgevonden met de Gazelle No.1. Ontzettend innovatief, met 2 wielen, een stuur, een middenmotor voor een laag zwaartepunt, connectie met je smartphone en …wacht eens even…wat is daar zo bijzonder aan?
Eigenlijk niet veel, het is gewoon een hele mooie speed e-bike, maar dan verpakt is heel veel grote marketingwoorden. Toegegeven, de Gazelle N0.1 ziet er heel fraai uit. Er zijn twee modellen, de zwart/rode Carbon en de blauwe Indigo die een bagagedrager heeft. Wij als fietser hebben niet zoveel aan carbon wielen met een unieke vorm, een frame uit twee delen en ‘rendered afbeeldingen voor marketeers’. Maar we snappen dat Gazelle er erg trots op is.
Niet te koop
Wat wel heel bijzonder is….de No.1 is niet te koop. Het is een concept speed pedelec die in een oplage van 50 stuks gemaakt is. Gazelle wil hiermee tonen dat ze ze bovenop de techniek zitten en vooruitstrevende fietsen kunnen bouwen. Het zal ook mee moeten helpen het wat suffige imago van Gazelle een boost te geven, dat zou toch moeten lukken met zo’n plaatje van een fiets!
De snelle e-bike is ontworpen in samenwerking met het Italiaanse Giugiaro Design. Deze topontwerpers stonden ook aan de wieg van bijvoorbeeld de Bugatti Veyron.
Specificaties
De Gazelle No.1 is een speed pedelec, hij haalt dus 45 km/u. Gazelle heeft top-dj Fedde le Grand gestrikt om reclame te maken voor de fiets. Zonder helm op zijn hoofd schijnt hij met 45 km/u door Los Angeles naar de studio te fietsen. Hij is er erg blij mee, sorry voor het sarcasme. We worden wat simpel van dit reclame. Nog zoiets, op de fantastische site van Gazelle (echt!) is een hele pagina gewijd aan het feit dat de e-bike ‘ongeëvenaard rijcomfort biedt omdat de verhouding tussen zadel, stuur en pedalen naar wens is in te stellen’. Een prachtige zin waarmee bedoeld wordt dat er een verstelbare stuurpen op zit en dat je de zadelhoogte kunt aanpassen…zoals bij iedere fiets. Kom op nou, daar is toch helemaal niets innovatiefs aan.
Naast de hoge snelheid kun je hard remmen dankzij topschijfremmen van Magura (4 zuigers!), automatisch en traploos schakelen met de NuVinci380 versnellingsnaaf. De aandrijving heeft een beltdrive van Gates. Dus geen ketting en nauwelijks onderhoud of slijtage aan tandwielen. De motor zit zoals gezegd laag in het midden en levert 80Nm, lekker veel koppel dus. Daarmee komt Fedde ook de steile heuvels in LA makkelijk op. Alle kabels zijn netjes weggewerkt. De fiets weegt ondanks alle carbon onderdelen toch nog 25,5 kilo en is uitgerust met een Li-Ion accu. Da’s nog niet echt innovatief. De wielen zijn dat wel. Van carbon, met een heel bijzondere vorm. Veel werk, fantastisch uiterlijk, maar niet echt praktisch. Carbon is heel kwetsbaar. Leuk voor racefietsen die nooit in een fietsenrek komen te staan, maar niet praktisch voor werkpaarden die je dagelijks gebruikt. Maar daar gaat het bij conceptfietsen natuurlijk niet om.
Geschiedenis
De eerste Gazelle, model “No. 1” stamt al uit 1958. Gazelle had in de jaren ’50 diverse modellen: de A was de goedkoopste, gevolgd door de P, dan kwam No.1 en No.8 was het topmodel. Ze waren van zo’n goede kwaliteit dat je deze Hollandse klassiekers nog steeds wel tegenkomt. Leuk dat Gazelle deze oude typeaanduiding opnieuw van stal haalt.
Connected e-bike
De Gazelle Nº1 is connected via het COBI systeem. COBI staat voor COnnected BIke-system, bestaande uit de COBI hub, een regelaar die je met je duim vanaf het stuur bestuurd en een app.
De hub heeft een main module, luidsprekertje en lichtmodule wordt aangestuurd met de app. Met deze app kun je navigeren, de weersverwachting bekijken, muziek afspelen, ritgegevens bekijken en er zit een fitnessmodule bij. Ook de verlichting kun je er mee aansturen. De No.1 heeft trouwens automatische remlichten en dagverlichting. Geen overbodige luxe bij dit soort snelle elektrische fietsen.
Een leuk filmpje over het ontwerpproces:
