45kmh

Giant Quick E+ 45, speed e-bike

giant-quick-e-45Met de fiets naar het werk? Met de Giant Quick E+ 45 ben je er misschien wel net zo snel als met de auto…of sneller. Dit is namelijk de nieuwe speed pedelec, oftewel supersnelle e-bike van het Taiwanese merk.

Zolang je blijft meetrappen ondersteund de motor in de Quick E+ je tot wel 45 km/u. En dat is echt snel. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld de populaire Stromer fietsen, maar dan een stukje voordeliger. Deze snelle Giant heb je namelijk al voor 3499,- euro thuis staan. Koopje, al blijft het natuurlijk een boel geld…voor een fiets.

De specs van de Quick E+ 45

We sommen de mooie onderdelen die wat extra aandacht verdienen voor je op. De motor is van Yamaha. Bijzonder, want de meeste grote merken kiezen voor de Bosch Performance serie. Toch is er zeker wat te zeggen voor de keuze van deze Syncdrive motor. Hij heeft namelijk een koppel van maar liefst 80Nm, daarmee kom je wel vooruit. De rappe e-bike komt ook altijd veilig tot stilstand dankzij hydraulische remmen die twee 180mm schijven gebruiken, dat is bijna een overkill aan remkracht.

giant-quick-e
De accu zit weggewerkt in de schuine onderbuis, een 500Wh exemplaar. Ook vrij bijzonder zijn de gebruikte wielen. Dit zijn namelijk iets kleinere exemplaren dan je normaal in een stadsfiets tegenkomt. Giant stopt de überstevige 27,5 wielen die ze ook gebruiken in hun 650b mountainbikes in de Quick E+ 45. Dat zorgt voor extra stijfheid, een iets lager zwaartepunt en verzekerde stevigheid. Met roestvrij stalen spaken en een setje Big Ben banden heb je een bombproof wielset. Best slim eigenlijk!

Veiligheid voor alles

Met dit soort snelheden moet je natuurlijk extra aan je veiligheid denken. Dus draag je een goede helm, en is je verlichting belangrijk. Voor dat laatste heeft Giant al gezorgd. De Quick E+ heeft verlichting die automatisch aangaat en nog mooier, er zit een fel remlicht op. Zo weten de mensen achter je ook dat ze op moeten passen.

In het filmpje hieronder zie je hoe goed dat werkt voor de zichtbaarheid.

Schakelen gaat ook al als op de mountainbike. Met Shimano triggershifters en derailleurs (voor Deore, achter XT) kun je switchen tussen 20 versnellingen. Keuze zat dus. De ondersteuning wordt geregeld dankzij de aansturing via 4 sensoren. De pedalplus 4-sensor techniek, noemen ze dat bij Giant. Uiteraard wordt de geleverde ondersteuning aangepast aan wat je op dat moment nodig hebt. Dat is op zich niet bijzonder meer, alle fietsen in deze prijsklasse zijn van dit, of een vergelijkbaar, systeem voorzien. Wel bijzonder is dat de Yamaha motor extra is getuned om zo stil mogelijk zijn werk te doen. Dankzij een mooi aluminium frame is het gewicht redelijk beperkt gebleven…19,9 kilo.

Wat we nog missen? Een bagegedrager en iets van vering om net wat meer comfort te hebben tijdens snelle ritten. Bijvoorbeeld door een verende zadelpen te monteren…daar kun je het vast nog wel over hebben met je fietsenmaker. Als met al een fraaie uitwerking van het speed pedelec concept, jammer dat er zo’n ontsierende nummerplaat achterop moet.

25km/u versie

Vind je 45 km/u wat te veel van het goede? Er is ook een 25 km model, scheelt niet alleen in topsnelheid, maar ook in je portemonnee.

6 Reacties

6 Comments

  1. Maarten Vlasblom

    14/04/2016 at 13:09

    Zeer interessante speed-pedelec.

    Maar klopt het wel dat de motor van Panasonic is? Is volgens mij toch echt een Yamaha…
    Heb gisteren de Dirt E+ gezien en die is qua frame nagenoeg hetzelfde. Verkoper vertelde me dat het een Yamaha motor is.

    Verder zit er ook gewoon een bagagedrager op, je kunt er echter alleen tassen aan hangen en niet iets op je bagagedrager leggen.

    500Wh accu is niet overdreven veel, maar het valt ook niet echt tegen.

    • Redactie

      15/04/2016 at 17:01

      Beste Maarten,
      je hebt helemaal gelijk. Gevalletje: Foutje, bedankt. We hebben de tekst snel aangepast.

  2. Jef

    25/10/2016 at 19:32

    Wanneer komt deze e-bike eindelijk eens op de markt?
    Problemen met het gelijkvormigheidsattest in België en Nederland hoor ik?
    Klopt dit?

    Ik wacht nu al van april en de bestelling dateert van eind vorig jaar….

  3. Marc

    24/06/2018 at 15:39

    Hoe ver rijd je daar mee ? Ik moet 60 km kunnen overbruggen.

  4. Peter

    13/01/2019 at 17:10

    Ik rij met een giant QUICK E en kan je zeggen dat je geen 60km zal overbruggen bij de Sport+ stand.
    Wanneer je in een lagere stand rijd zou dit wel moeten lukken.
    Het grote probleem bij deze fiets is dat het kleinste kettingwiel rond de 600km doorslaat.
    De groep die op deze fiets zit is totaal niet geschikt voor een speedpedelec.
    Jammer maar geen ramp. Je kan er altijd een betere groep op plaatsen.

  5. Lomito

    05/07/2019 at 00:11

    Een 500 Wh accu is te klein voor een speed pedelec, de actieradius zal dan beperkt blijven op ongeveer 30 km op volle ondersteuning. Een forens zal dan al snel een tweede oplader moeten aanschaffen voor op het werk. Verder is de aandrijflijn onderhevig aan meer slijtage (zie de opmerking van Peter). Spijt pedelec.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top