Steeds meer bedrijven bieden hun werknemers een fiets aan, op verschillende manieren. De redenen hiervoor zijn divers, maar duidelijk is dat de voordelen voor zowel de werkgever als de werknemer groot kunnen zijn.
Een fiets van de zaak?
Een auto van de zaak, die kennen we allemaal. Het is voor veel mensen een fijne extra, eentje die ervoor zorgt dat ze in het dagelijks leven een stuk minder kosten hoeven te maken. Want alhoewel een auto van de zaak over het algemeen niet gratis is, je bent door een goede leaseregeling via je werkgever altijd nog goedkoper uit dan wanneer je een zelf een auto aan zou moeten schaffen. Zaken als verzekering, wegenbelasting en vaak ook de benzinekosten, je hebt er allemaal geen omkijken meer naar. Voor veel mensen is een goede leaseregeling dan ook een belangrijke voorwaarde om voor een bepaalde werkgever te kiezen, zeker wanneer men al jarenlang gewend is om in een auto van de zaak te rijden.
Een fiets van de zaak, die is wat minder bekend. Het is ook niet iets dat bij de meeste mensen op het eisenlijstje zal staan, als ze in gesprek gaan met een nieuwe werkgever. Toch worden ook leaseregelingen voor fietsen steeds populairder, en dat heeft twee redenen. Ten eerste worden de fietsen die we graag willen steeds duurder, zeker een e-bike is prijzig, en is het prettig deze te kunnen leasen. En ten tweede is de leaseregeling voor fietsen onlangs zodanig aangepast, dat deze voor zowel werkgevers als werknemers veel aantrekkelijker is geworden.
De voordelen van een leasefiets
Nu de leaseregeling voor fietsen min of meer gelijk is geworden aan de leaseregeling voor auto’s (er wordt een percentage van de aanschafwaarde bij het salaris opgeteld, zodat hier bijtelling over betaald wordt, en dat is alles), neemt ook de populariteit sterk toe. Het is een gemakkelijke regeling voor werkgevers, en een leuke extra voor werknemers op deze manier.
Voor een fiets van pakweg 500 euro of minder is het niet erg noodzakelijk om een leaseregeling aan te gaan. Heb je echter je oog laten vallen op een duurder exemplaar, dan wordt het opeens wel erg aantrekkelijk. Een e-bike leasen is om die reden erg populair. De aanschafprijs ligt bij deze elektrische fietsen vrijwel altijd boven de 1000 euro, en soms ruim ook, een behoorlijke smak geld. Door te kiezen voor een e-bike van de zaak betaal je alleen maandelijks een kleine bijtelling, we hebben het hier over een paar euro, en mag je de fiets ook privé gebruiken zoveel als je wilt. Om deze reden is de leasefiets in korte tijd al erg in trek geraakt, en is de verwachting dat de populariteit alleen maar toe zal nemen.
