45kmh

Knipperlicht voor speed pedelec?

Snelle elektrische fietsen moeten worden uitgerust met een richtingaanwijzer. Tenminste, als het aan Minister Schultz ligt. Zij hoopt dat deze nieuwe maatregel in Europees verband kan worden vastgelegd om zo de veiligheid van de speed pedelec te verbeteren.

De speed pedelec of snelle e-bike mag in Nederland 45 kilometer per uur. Er rijden op dit moment ongeveer 13.000 van deze snelle elektrische fietsen rond in ons kikkerlandje. Voor dit soort e-bikes gelden sinds begin 2017  dezelfde regels als voor bromfietsen. Dat betekent bijvoorbeeld dat de speed pedelec binnen de bebouwde kom op de rijbaan moet rijden, een volkomen idiote wetgeving. Bedacht door ambtenaren die waarschijnlijk nooit buiten komen.

Veel automobilisten houden daar (uiteraard) geen rekening mee. Daarom wil minister Schultz dat er meer voorlichting komt over de speed pedelec. Ook wil ze laten bekijken of er een nieuwe techniek kan worden ontwikkeld waardoor de snelle fietsen op bepaalde plekken niet harder kunnen. Slimmer zou zijn de fietsen gewoon toe te laten op het fietspad. Daar rijden ze bij lange na geen 45 km/u, en zijn zeker minder gevaarlijk dan alle bellende, muziek luisterende andere fietsers op het fietspad. Die 13.000 die er nu in Nederland rondrijden verdwijnen in het niets tussen de miljoenen ‘gewone fietsen’.

Duidelijk is in ieder geval dat er flink geworsteld wordt met hoe je het veranderende ‘verkeerslandschap’ in Nederland en België moet inrichten. Mensen uit de auto krijgen gaat lastig worden als je a. een helm verplicht stelt, en b. een fiets op de rijbaan dwingt waar je met gevaar voor eigen leven tussen de snelle auto’s moet laveren. Daarnaast zijn er de problemen van stille elektrische auto’s, smartphone gebruik in het verkeer, ouderen die steeds ouder en mobieler worden, terwijl hun skills in het verkeer helaas niet toenemen. Kortom, de overheid heeft het er lastig mee. Maar ondanks dat, een beetje logisch nadenken moet toch mogelijk blijven. Snelle e-bikes die, zoals uit de onderzoeken blijkt, gemiddeld net boven de 30 km/u rijden tussen de auto’s dwingen is vragen om ongelukken. Daar helpen een paar knipperlichten echt niet bij. Aanpassen die wet en lekker naar het fietspad. Daar worden fietsers, fietsenwinkels en automobilisten allemaal blijer van!

1 Reactie

1 Reactie

  1. Rob v.d. Heuvel

    20/06/2018 at 01:45

    Het één doen en het ander niet laten zou ik zeggen. Ook als je meer dan gemiddeld snel op de speedbike rijdt (38 tot 43 km) heb je niets te zoeken op de rijbaan. Wel zou ik graag over richtingaanwijzers beschikken om mijn medeweggebruikers helder te informeren terwijl ik beide handen nodig heb om krachtig af te remmen.
    De hoge snelheden rijd ik vooral op de brede vrijliggende fietspaden zoals langs de A12 richting Den Haag. Deze infrastructuur biedt veilige ruimte aan alle gangbare tweewielers. Bij een snelle en veilige verplaatsing neem ik de helmplicht graag op de koop toe als een passende (voorzorg)maatregel.
    De speedbike beschouw ik als 1 van de meest kansrijke alternatieven voor het terugdringen van autogebruik, zeker voor woon werkverkeer. Verdient een goede facilitering met inbegrip van een meer praktische regelgeving. Had ik al verteld dat het ook na meer dan vijf jaar elke dag weer leuk is om je op deze manier te verplaatsen?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top