Elektrabikes.nl testte de Giant Twist GO Single.
De Twist Go bestaat ondertussen al wat jaartjes. Deze elektrische fiets uit de stal van het Taiwanese Giant is er één die al heel wat prijzen heeft gewonnen. Wij testten het 2011 model om te zien of deze nog steeds mee kan met de concurrentie.
De afmontage
De eerste indruk is wel OK. Een beetje een saaie fiets. Wij reden nog met de oude kleur, maar met de nieuwste 2011 software. Zwarte zijtassen op de bagagedrager. Hij zit wel mooi in de lak en ook het laswerk is erg netjes afgewerkt.
Ook de afmontage springt er niet uit door bijzondere vondsten. Het schakelwerk is van Shimano, de onverwoestbare Nexus 7 groep. Dus zeven versnellingen in de achternaaf, velgrem voor en rollerbrake achter. Niets op aan te merken. Alle onderdelen komen uit het verre Oosten, de fiets wordt geassembleerd in de “fabriek” in Lelystad, waar ook de grote dealershowroom zich bevindt.
Een gelzadel met een verende zadelpen, die heeft iedere fiets in deze prijsklasse. Een geveerde voorvork, hetzelfde verhaal. Die zijn niet geweldig, maken de fiets extra zwaar, maar zie nog maar eens een fiets zonder zo’n vork te vinden. Daarnaast is het stuur met een hendel simpel verstelbaar, ook niet nieuws, maar wie wil dat nu eigenlijk? Als de fiets één keer goed ingesteld is blijf je verder toch van de stuur af?! Allemaal extra gewicht. Helaas lopen de fabrikanten elkaar allemaal achterna op dit gebied. Geen merk durft deze nutteloze extra’s niet te monteren, omdat de conccurentie het wel biedt. Als consument heb je helaas niets te kiezen. Het maakt de fiets onnodig zwaar en duur, we zullen er binnenkort eens een apart artikel aan wijden.
De verlichting heeft wel een nieuwigheid. Vanaf het 2011 model is het namelijk ook mogelijk de lampen aan te hebben als je niet fietst. Dat kon met de oude versie nog niet, al kreeg de verlichting ook toen al zijn energie via de accu. Geen dynamo dus, en je kunt nu je koplamp even op je schuurdeur richten in het donker om het sleutelgat te vinden. Opgelost door de software aan te passen. Wie had dat 5 jaar geleden gedacht…software updates voor je fiets!
Een elektrische fiets heeft natuurlijk een motor nodig. Die zit bij alle Twist modellen in het voorwiel. In dit geval een exemplaar van Sanyo die maximaal 235 Watt levert. Tot je 25km/uur rijdt, want dan schakelt hij zichzelf uit. Precies zoals oom agent dat wenst.
Een motor heeft natuurlijk energie nodig om te kunnen werken. Die energie komt bij ons testmodel uit één 26Volts Lithium-Ion accu die mooi verstopt zit in één van de zijtassen. Deze accu levert 9Amp/u. Giant levert verschillende versies van de Twist. Wij reden met de Twist Go Single, waarbij single staat voor die ene accu. Ze hebben namelijk ook nog een Double, je raadt het al, met 2 accu’s. Daarnaast is er de Power uitvoering, die wordt geleverd met een 36Volts accu voor extra….Power. Duidelijke naamgeving, daar houden we van bij Elektrabikes. Om het toch iets ingewikkelder te maken; Er zijn ook nog dames, heren en dames lage instapmodellen. De laatste hadden wij mee.
Met de ene accu uit onze Twist Go Single zou je het onder goede omstandigheden ruim 60 kilometer moeten kunnen uitzingen. Die getallen zeggen weinig, het is volkomen afhankelijk van je gewicht, wind, bandenspanning, temperatuur enz. enz. Ga er maar van uit dat de actieradius goed genoeg is. Vergelijkbaar met de meeste andere merken in deze prijsklasse.
Praktijk
Dan het rijden zelf, hoe ging dat? Ons testmodel moest eerst even aan de lader. Dat was een beetje schrikken, want in eerste instantie leek het alsof de omvormer ging opstijgen. Die wil je niet in je huiskamer hebben liggen tijdens het laden, wat een geluid. Het is de koelvin die je hoort, de acculader wordt anders nogal warm.
Met een accu vol verse stroom was het tijd voor een eerste testrit. Ook zonder de uitgebreide handleiding gelezen te hebben, konden we zo opstappen en wegfietsen. Zoals het hoort. Op het stuur zit een vrij forse, afneembare, display met de mooie naam “Ride Control” die heel intuïtief in elkaar zit. Rechts vind je een knop om de boel aan te zetten en de rest wijst zichzelf. Via de linkerknop met de drie streepjes kies je voor de mate van ondersteuning. Drie streepjes, dus drie programma’s. Als je de display aanzet springt hij vanzelf op de middelste stand die “Normal” heet. Bij een druk op de “streepjesknop” gaat de fiets in de “Power” stand, hierbij krijg je de meeste ondersteuning en is je accu vanzelfsprekend het snelst leeg. Nog een keer drukken zorgt ervoor dat je in de “Eco” stand terecht komt. Een beetje ondersteuning, en een extra lange levensduur voor je accu.
Naast het kiezen van het “ondersteunings programma”, gebruik je de display ook om het licht aan en uit te schakelen. En je kunt via de “mode” knop wijzigen wat er wordt weergegeven op het scherm. Je kunt kiezen uit snelheid, gemiddelde snelheid, afgelegde afstand, totaal afstand en triptijd. Een complete fietscomputer dus. Helemaal rechts op de Ride Control wordt met een aantal ledjes aangegeven hoeveel stroom er nog in de accu zit.
De “Normal” stand voldoet in de praktijk prima. Omdat deze fiets een powersensor heeft, schakelt de motor direct in zodra je druk op de pedalen uitoefent. Je hoeft het hem dus niet zelf op gang te trekken en dat is fijn bij zo’n zware fiets. Dit beestje weegt namelijk maar liefst 28 kilo! Wel iets om over na te denken als je hem ook wel eens achter op de auto mee wilt nemen….denk aan je rug en de kogeldruk van je trekhaak! Dat gewicht voel je tijdens het fietsen overigens helemaal niet. De fiets rijdt heerlijk soepel, mede door de goede Schwalbe banden. Sturen gaat als vanzelf en het frame voelt heel solide aan. Dat komt deels door de gebruikte oversized aluminium buizen en deels door het mega-grote balhoofd. Kijk eens naar de extra brede onderkant, waar de voorvork uit het frame komt. Die breedte zorgt voor stijfheid en daardoor stabieler rijgedrag. Goed overdacht door de Giant engineers.
Is er dan nog iets negatiefs over de fiets te melden? Weinig.
Wij moesten wennen aan het geluid dat ontstaat wanneer de motor zichzelf uitschakelt. Het komt soms voor dat je in een bepaald tempo rijdt waarbij de motor even niet hoeft te helpen. Bijvoorbeeld bij een lekker windje mee, of een brug af. Op dat moment trap je nog wel, maar schakelt de motor uit om energie te sparen. Je hoort op dat moment dat de motor in zijn vrijloop gaat. Het lijkt op het licht ratelende geluid van een racefiets, wanneer je niet trapt. In het begin even vreemd omdat je zelf wel gewoon doortrapt, maar het went snel en is niet heel luid. Het in- en uitschakelen gaat overigens wel heel soepeltjes, zonder schokken en bokken. Daar is een boel in verbeterd.
Dan is er natuurlijk het gewicht, 28 kilo is niet niks. Dat til je niet soepeltjes op om even om te keren. Helaas is dit niet alleen bij deze Giant zo, de meeste merken zitten met vergelijkbare modellen op dit soort gewichten. Dat zal in de toekomst wel beter worden als de accu’s en de motoren lichter en beter worden.
Als laatste is er de prijs, €1799,- blijft een smak geld voor een fiets. Maar je kunt er jaren mee vooruit, de fiets is oerdelijk en hij fietst heerlijk. Dat verzacht dat gat in je portemonnee behoorlijk.
Over jaren vooruit gesproken: De accu kan zo’n 600 keer geladen worden. Als je dat maal, laten we zeggen 50km doet, kom je uit op 30.000 kilometer. Hoeveel fiets jij er per jaar?
Conclusie
Al met al is het misschien wel een beetje een saaie, maar toch zeker een prima fiets. Zeg maar Hollandse degelijkheid….uit het verre Oosten.
We geven hem een 8,5 als rapportcijfer. Hij kan dus prima opboksen tegen de alsmaar toenemende concurrentie.
Video impressie
Extra info
Mocht je een grotere actieradius wensen dan kun je voor de Twist Go Double gaan, voor €2099. Dan krijg je er ook nog een extra, dus achtste, versnelling bij.
De Twist Go Power met de 36Volts accu gaat weg voor €1899,-
Alle informatie over de Giant collectie vind je hier: Giant elektrische fietsen 2011
