Er zijn ondertussen zo’n 1 miljoen elektrische fietsen in omloop, een gigantisch aantal. De meeste daarvan zijn in de afgelopen 4 á 5 jaar verkocht. En dat geeft nu een soort babyboom effect. Die eerste generatie elektrische fietsen doen het namelijk nog prima….alleen de accu’s beginnen nu in grote getale de geest te geven. Vervangen gaat pijn in de portemonnee doen. Want voor een nieuwe accu ben je zo 400 euro kwijt.
Ondanks dat vaak beloofd wordt dat accu’s wel 1000 keer kunnen worden opgeladen, komt men er nu wel achter dat een “standaard” Lithium Ion accu het na 5 jaar wel voor gezien houdt….als je die vijf jaar al haalt. We krijgen zelfs wel meldingen van batterijen die na 3 jaar al vervangen moeten worden. Als je dan een rekensommetje maakt zijn het wel erg dure kilometers geweest. Het wrange is dat het daarbij niet uit maakt of je de e-bike veel of weinig gebruikt hebt, de accu’s worden namelijk ook zonder ze te gebruiken slechter. Dat heeft te maken met de chemische reacties in een Lithium Ion accu.
De nieuwste generatie accu’s worden anders gemaakt. Ze hebben verschillende aanduidingen, maar het komt er allemaal op neer dat het Lithium IJzer Fosfaat accu’s zijn. Met een levensduur van wel 10 jaar en ze kunnen ook nog eens vaker opgeladen worden dat de Li-ion versie!
Toch worden ook in 2013 de meeste elektrische fietsen nog met een Lithium Ion batterij uitgerust. Waarom? Uit kostenoogpunt. Voor fabrikanten is een Li-Ion accu goedkoper, en aan de vervangingsaccu wordt nog een keer verdiend.
Het kan uiteindelijk dus een stuk voordeliger voor je zijn om bij aanschaf direct al iets meer uit te geven aan een fiets met zo’n LiFePo4 accu. Die meerprijs verdien je dubbel en dwars terug als je niet al na drie jaar een nieuwe accu hoeft te bestellen.
Ga je je binnenkort oriënteren op een nieuwe elektrische fiets? Zoek dan naar een stickertje met daarop één van de volgende afkortingen: LiFePo4, LiFeYPo4, LP4, LFP, LFP4. Dan weet je in ieder geval dat het met de levensduur van de accu wel snor zit.
Zit er een plakker op met één van deze afkortingen: Li-Ion, Lipo, Li-Po, Lithium-Ion, Lithium-Polymer, dan dan is het geen LiFePo4 accu en weet je dat je over een paar jaar een de accu moet vervangen. Dat hoeft niet perse slecht te zijn, als de rest van de fiets OK is en de prijs is dat ook kun je met een Li-Ion fiets ook prima uit de voeten. Dat hebben de afgelopen 5 jaar wel uitgewezen!

Pingback: Gebruikte elektrische fiets aanschaffen - Elektrabikes.nl | Elektrabikes.nl