Nieuws

Lithium ion winning

Lithium-carbonaat is een van de belangrijkste grondstoffen voor krachtige accu’s, die ondermeer gebruikt worden in onze elektrische fietsen.
De Boliviaanse regering bouwt een lithium-mijn nabij het Uyuni-zoutmeer. Dit meer wordt beschouwd als ’s werelds grootste lithium-reservoir. Om het lithium-carbonaat te delven, wordt in totaal 400 miljoen dollar uitgetrokken. Bolivia beschikt naar schatting over 50 procent van de totale wereld lithium-voorraad wat overeenkomt met ongeveer 5,4 miljoen ton. Tot voor kort heeft het land, in tegenstelling tot de buurlanden Chili en Argentinië, deze grondstof onberoerd gelaten. Naast fietsaccu’s gaat natuurlijk een veel groter deel naar accu’s voor mobiele telefoon, laptopaccu’s en elektrische auto’s.

lithium mijnLithium-carbonaat is een van de belangrijkste grondstoffen voor krachtige accu’s, die ondermeer gebruikt worden in onze elektrische fietsen.

De Boliviaanse regering bouwt een lithium-mijn nabij het Uyuni-zoutmeer. Dit meer wordt beschouwd als ’s werelds grootste lithium-reservoir. Om het lithium-carbonaat te delven, wordt in totaal 400 miljoen dollar uitgetrokken. Bolivia beschikt naar schatting over 50 procent van de totale wereld lithium-voorraad wat overeenkomt met ongeveer 5,4 miljoen ton. Tot voor kort heeft het land, in tegenstelling tot de buurlanden Chili en Argentinië, deze grondstof onberoerd gelaten. Naast fietsaccu’s gaat natuurlijk een veel groter deel naar accu’s voor mobiele telefoon, laptopaccu’s en elektrische auto’s.

De delvingsfaciliteit wordt door de Boliviaanse regering gebouwd zonder hulp van andere partijen of bedrijven. Volgens de Boliviaanse mijndirecteur Freddy Beltrann is de mijn in 2014 klaar om grote hoeveelheden te delven. Het gaat om 30.000 ton lithiumcarbonaat per jaar, ongeveer 30 procent van de totale vraag naar lithium. Beltran bevestigt aan persbureau Reuters dat het de wens van president Morales is om de mijn in eigen beheer te houden. Dat betekent niet dat de Boliviaanse regering geen keus heeft gehad uit partners. Onder meer de Franse autofabrikant Bollorée, het Koreaanse LG en het Japanse Sumitomo en Mitsubishi hebben aangeboden om te investeren in de lithium-mijn.

Morales heeft aangegeven dat het lithium-carbonaat net als de Boliviaanse energieproductie en telecommunicatie in eigen beheer moet blijven. Deze nationalisering van de grondstof wordt vooral gedragen door de minder welvarende delen van de Boliviaanse bevolking die de buitenlandse ondernemingen wantrouwen. Behalve dat de Boliviaanse Uyuni-vlakte ‘s werelds grootste lithiumvoorraad herbergt, bevat de grond ook veel magnesium. Experts zeggen dat het raffineren van lithium uit deze grond zeer kostbaar is. Bovendien kampt het gebied regelmatig met overstromingen wat de delvingswerkzaamheden belemmert.

Bron: http://www.zerauto.nl/blog/index.php/2009/10/02/lithium-winning-bolivia-in-de-stroomvers

Klik om te reageren

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top