De grap in de ‘Stromer’ende regen is snel gemaakt, de deelnemers aan de eerste e-bike race dreven namelijk bijna van het circuit af. De race, georganiseerd door leasemaatschappij ALD, vond plaats in het kader van de European Mobility Week. Vandaag, de 17e, zou carfree day moeten zijn. Het weer nodigde daartoe helaas niet erg uit.
BN-ers op de e-bike
De opgetrommelde BN-ers waren er niet minder enthousiast door. Hoogstens iets voorzichtiger in de bochten. Op de highspeed e-bikes van Stromer waren de krappe bochten van het Midand circuit namelijk verraderlijk glad. Het vermogen moest daardoor voorzichtig worden ingezet. Naast fietsgrootheid Leontien van Moorsel waren verder nog Frits Sissing, Evelien Bosch-Gademan, Jeroen Nieuwenhuize en Vivienne van den Assem gecharterd om als teamcaptain te fungeren. Zij leiden hun teams met wielrenners, studenten en medewerkers van ALD zo snel mogelijk over het bochtige circuit. De snelste uit iedere groep mocht uiteindelijk de finale rijden. De BN-ers waren van tevoren al verzekerd van een plekje in de finale.
Remparachute
De echte fanatiekelingen lieten zich gewoon natregenen, diegenen die kozen voor de regenponcho waren bij de start al kansloos. Die werkten namelijk als een grote doorzichtige remparachute. Toptijden werden dan ook niet gereden, toch stapte iedereen niet alleen doorweekt, maar ook erg enthousiast af. Het is duidelijk dat (bij iets beter weer) zo’n snelle elektrische fiets een prima alternatief kan zijn voor de auto. ALD biedt zijn klanten naast een lease-auto dan ook de optie om zo’n snelle Stromer te leasen. Dat kan zowel in combinatie met een auto als alleen. Voor mensen die aanhikken tegen de stevige prijs van deze Zwitserse topfiets kan zo’n lease-constructie misschien best een goede mogelijkheid zijn.
