Nieuws

Nieuwe achterwielmotor met 5 versnellingen in Sparta R 5e

In het 2017 model van de Sparta R5E elektrische fiets zit een compleet nieuw ontwikkelde achterwielmotor. Dat is een bijzonder geval, want het is er één met 5 ingebouwde versnellingen. Gedurfd, want met dit soort naafversnellingen in combinatie met een motor zijn in het verleden flink wat problemen geweest. Dat is dan ook de reden dat deze Sunrace Sturmey-Archer 5-speed IHG (zoals hij volledig heet) van de grond af aan speciaal voor e-bikes ontwikkeld is en extreem goed getest is. Ook bijzonder is dat zo’n mooi stuk nieuwe techniek in een elektrische fiets van ‘slechts’ 2000 euro zit! Over de fiets schreven we al eerder – check -, hieronder gaan we wat dieper in op de motor.

Internal Hub Gear

De nieuwe motor met IHG (Internal Hub Gear) ziet er in een exploded view schitterend uit. De versnellingen zie je aan de rechterkant, net voor de drie bevestigingsbouten, even klikken voor een grotere weergave.

Motor Sparta R5E, naafversnelling

Verhouding voor in de stad

De motor in de nieuwe Sparta R 5e heeft 40Nm aan koppel, dat is ruim voldoende kracht om je lekker door de stad te helpen. De 5 versnellingen hebben niet te grote onderlinge verschillen. Dat is vooral fijn als je veel in de stad fietst. Het verschil in omwentelingen tussen de ene en de volgende versnelling is dan lekker klein. Het is nadelig als je heel sportief en dus snel in het buitengebied wilt rijden….dan mis je misschien net die ene echte zware versnelling om wordt je dus verplicht om met een hoge cadans te fietsen. Directe aandrijving wordt behaald in de 3e versnelling, en het complete bereik is 242%. Voor wie dit soort getallen niets zegt, Wikipedia legt het mooi uit. In het kort komt het er op neer dat hoe hoger het percentage, hoe groter het verschil tussen de lichtste en zwaarste versnelling is. De veelgebruikte Nexus 8 naaf heeft bijvoorbeeld een bereik van 307%…in 8 versnellingen, dat wel. Gewoon even een proefrit maken is altijd een goed advies, dan weet je gelijk hoe het schakelt en of je de verhouding fijn vindt.

Uitgebreid getest

In eerdere naafversnellingsmotoren waren problemen aan de orde van de dag. In die valkuil wilde Accell (het moederbedrijf van Sparta) niet trappen. De motor is daarom niet alleen heel uitgebreid in het lab getest, maar ook bijna een jaar in de praktijk. Zoals gezegd zit deze naaf in de R5E, een e-bike van 2000 euro. Niet de hoofdprijs, er is dan ook wel een beetje bezuinigd op het type motor. In deze elektrische fiets dus geen ION technology, maar een ander soort motor. Accell benadrukt dat het wel een hele stille motor is met ION-achtige karakteristieken.

1 Reactie

1 Reactie

  1. Rob Dankers

    14/10/2018 at 08:49

    Ik heb begin dit jaar een Sparta R5te LTD gekocht waar deze naaf met ION motor in is verwerkt. Tijdens het (stevig) doorfietsen slaat de aandrijving wel eens een tandje of wat door. Hoe komt dit en is dit schadelijk voor de aandrijving.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top