Nieuws

Nieuwe e-bike van BMW, met Brose motor

De nieuwste e-bike van BMW zit vol verbeteringen ten opzichte van het vorige model. Dit is de 2020 versie van de BMW Active Hybrid E-Bike. Opnieuw met de aandrijving van Brose, net zoals in het 2018 model zat. Die verbeteringen moet je vooral zoeken in de verbeterde accu en aandrijving.

Brose werkt al veel langer met BMW samen, maar dan gaat het over de auto’s. Brose maakt elektrische componenten om bijvoorbeeld je stoel te verstellen of je raam te laten zakken. Sinds 2017 werken de twee ook samen aan de elektrische fietsen van BMW.

De details

Qua aandrijving zit de fiets dus prima in elkaar, maar qua design is het echter niet heel bijzonder allemaal. Als je naar hun auto’s kijkt maakt BMW prachtige modellen, vloeiende lijnen, onzichtbaar laswerk, fantastisch doordachte details. Als je dan de Active Hybrid e-bike bekijkt, dan lijkt het niet alsof ze zich erg hebben uitgesloofd om iets bijzonders te maken. Niks geen Smart of Connected functies, anti-diefstal verbindingen met een Smartphone app, sensoren die bijhouden hoe vaak je fietst of wanneer je e-bike toe is aan een onderhoudsbeurt. Niets van dit alles. Gewoon een simpele e-bike, niks meer en niks minder.

Wat de BMW Active Hybrid wel heeft zijn enigszins gekke, niet helemaal lekker bij de achterkant passende, hoekige buisvormen, dikke lasnaden, kabels veelal buitenlangs, een fietsbel van 3 dubbeltjes en een klunzig achterlampje onder het zadel. Het is zo een 13 in een dozijn frame met bij elkaar gesprokkelde componenten. Op het BMW logo achter het balhoofd na, is niets dat er het BMW-stempel op drukt. Heel vreemd voor een merk dat ook zulke prachtige voertuigen weet te ontwerpen.

De benodigde elektriciteit komt uit de Brose accu in de schuine buis. Een 600Wh model. Die levert stroom aan de 250 watt motor die maximaal 90Nm kracht kan leveren. Zoals bij iedere gewone e-bike gaat er bij 25km/u een onzichtbare schakelaar om en stopt de ondersteuning er mee. Dat motor wordt dan volledig ontkoppelt, zodat er geen weerstand is. Met een lege accu kun je er dus gewoon mee fietsen, al is hij dan natuurlijk met 23,5 kilo wel iets zwaarder dan een ‘niet-elektrische’ fiets.

Mooi Brose spul

Het Brose systeem is uitgerust met diverse sensoren die heel precies kunnen bepalen hoeveel ondersteuning je op ieder moment nodig hebt. Alle belangrijke gegevens die je wilt weten zijn zichtbaar op de kleine kleurendisplay die netjes geïntegreerd is in de cockpit. Allemaal geen design hoogstandjes van BMW, maar gewoon standaard Brose techniek.

Onder het zadel zit niet alleen een achterlichtje, maar ook een verende zadelpen. Ook de voorvork is van vering voorzien, een goedkoop Suntour modelletje waar je niet teveel van moet verwachten. Handvatten zijn ingekocht bij Ergon, ook hier geen BMW innovaties. De Active Hybrid heeft 10 versnellingen, schakelen gaat met een achterderailleur van Shimano. De hydraulische schijfremmen komen bij hetzelfde merk vandaan, beiden bewezen techniek. Continental Contact Cruiser banden zorgen voor voldoende grip op het wegdek.

Voor al dit ‘moois’ betaal je wel BMW prijzen, namelijk vanaf  3.560 euro! Echte BMW fans zullen er vast voor te porren zijn.

Klik om te reageren

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top