Kleiner, lichter en sterker is het devies bij de e-bikes van Giant in 2014. De grootste fietsenfabrikant ter wereld plaatst in de e-bike series Prime E+, Explore E+ en Full-E+ de nieuwe middenmotor van Yamaha, Next Generation genaamd. Die motor van 3,5 kg en met 60 Newtonmeter zit verstopt achter het tandwiel in het midden.
Er wordt een 400 Wh accu meegeleverd. Giant geeft aan dat ondanks de capaciteitsstijging van 11% ten opzichte van het oude model, de motor toch 9% stiller is geworden.
De Yamaha Next Generation aandrijving is uitgerust met 4-Sensor-Technologie. Het samenspel van trapfrequentie-, kracht-, toerental- en snelheidssensor moet voor een harmonische en zekere rij-ervaring zorgen.
GIANT: Prime E+ 0 en Prime E+ 1
De Prime E+ serie is gekopieerd van de Giant stadsfietsen en moet Functie en Design verenigen. Naast de sterke 400 Wh Accu en de Yamaha Next Generation aandrijving heeft de sneeuwwitte Prime E+ 0, het topmodel uit de nieuwe Prime E+ Serie, een nieuwe ontwikkelde GIANT Monoshock-voorvork, het NuVinci traploze schakelsysteem, schijfremmen van Magura (MT2), Schwalbe Marathon Supreme banden en de compleet gesloten Hebie Chain Glider kettingkast.
Om het lage-instap frame een bijzonder hoge stabiliteit te geven, beschikken alle Prime E= modellen over een in het frame geïntegreerde bagagedrager, die ook de accu stevig beschermt.
De zwarte Prime E+ 1
De GIANT Prime E+ 1 in zwart beschikt ook over de nieuwe Yamaha motor en de 400 Wh accu. De verdere uitrusting omvat onder meer de geveerde Monoshock voorvork, een Shimano Nexus 8G naafversnelling en de HS11 hydraulische velgremmen van Magura.
De nieuwe Explore E+ Serie: Van Trekking/Tour tot Off-Road
De nieuwe Explore E+ Serie bevat klassieke Trekking-Bikes voor middenlange en lange afstanden buiten de stad. De accu bevind zich centraal achter de zitbuis en zorgt daarmee voor een goede gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. De Explore E+ Serie wordt geleverd in zowel een klassieke als in een XR-uitvoering, die ook gebruik naast het asfalt goed mogelijk maakt. Bij de keuze voor de uitrusting heeft Giant lange afstanden en hoge stabiliteit voor ogen gehad. Doordat de meeste kabels door het frame lopen ziet de fiets er bijzonder “opgeruimd” uit.
GIANT Explore E+ 0
Naast de sterke 400 Wh Accu en het Yamaha Next Generation systeem heeft de GIANT Explore E+ 0 de volgende kenmerken: lichte Suntour NCX geveerde voorvork met Lock-Out, SRAM X0 schakelsysteem, SRAM DualDrive III 3×10 naven, FSA Carbon-stuurpen, deels geïntegreerde bagagedrager met Oversize-Tubing, Magura MT schijfremmen en Schwalbe Marathon Mondial-banden.
Naast het beschreven model is er ook een Giant Explore E+ 1 versie beschikbaar, die zich van de E+ 0 onderscheid door Shimano XT 1×10 shifters en schijfremmen.
GIANT Explore XR E+ 0
Wie een E-Bike zoekt die ook naast de verharde weg geschikt is voor lange ritten, komt it bij de XR-Varianten van de Explore E+. Met een nog lichtere voorvork, speciale Schwalbe CX Comp banden zijn ook moeilijke ondergrond kinderspel. Om stevig te kunnen remmen zijn Tektro Draco Hydraulische schijfremmen gemonteerd. De SRAM DualDrive 3×9 schakelaars zorgen voor makkelijk schakelen.
Full-E+ 27,5 – de eerste All-Mountain
Ook de volgeveerde mountainbikes van Giant hebben nu een elektrische versie. Eigenlijk zelfs twee, De Full E+ 0 en Full E+ 1 die alleen verschillen qua afmontering. Beide modellen hebben een bodembescherming die de motor beschermt tegen stenen en boomwortels.
Meer info: www.giant-bicycles.com
