Nieuws

Nieuwe software bij Accel, zin of onzin?

De Accell Group lanceert nieuwe technologieën haar E-bike merken Koga, Sparta en Batavus (en nog wat in Nederland onbekendere merken). Het betreft onder meer intelligente software die de batterij automatisch oplaadt tijdens het afremmen en software voor cruise control op de fiets. Volgens Accell spelen ze hiermee in op de sterk groeiende vraag naar elektrisch ondersteunde fietsen en de wensen van gebruikers.

Dat laatste wagen wij te betwijfelen. Uit onderzoeken en onze eigen ervaring met gebruikers van elektrische fietsen blijkt juist dat gebruikers vooral willen dat elektrische fietsen lichter en goedkoper worden. Met deze nieuwe innovaties worden de fietsen in ieder geval niet lichter, en goedkoper zeker niet. De batterij opladen tijdens het fietsen om de actieradius te vergroten is vooral een mooi verkoopargument. In de praktijk heeft 95% van de gebruikers ruim voldoende aan de standaard actieradius van de huidige generatie accu’s.

René Takens, CEO van Accell Group: “Eén van de belangrijkste succesfactoren van onze ION-technologie is dat dit het enige systeem is op de markt voor E-bikes dat met nieuwe software releases altijd up-to-date kan worden gehouden. Ook al heb je een 2 of 3 jaar oude E-bike van Sparta, Batavus of Koga, je kunt het altijd uitrusten met de nieuwste ION-technologie. Met deze laatste innovaties op het gebied van batterijprestatie en snelheidsregeling bestendigen en verstevigen we opnieuw onze voorsprong op de markt voor elektrisch ondersteunde fietsen.”

“Met het nieuwe geautomatiseerde oplaadsysteem wordt de E-bike tijdens het afremmen opgeladen”, vervolgt Takens. “Net als bij de laatste generatie auto’s, laadt de zogeheten ART-software (Automatic Regenerating Technology) de batterij van de fiets op met de energie die vrijkomt bij het remmen. Ook tijdens het uitrijden zonder te trappen of remmen, het zogeheten ‘freewheelen’, laadt het systeem de batterij automatisch op. Nederlandse consumenten maken voor recreatieve doeleinden in toenemende mate gebruik van de E-bike in heuvel- of bergachtige gebieden in binnen- en buitenland. Daarnaast leent de nieuwe software zich ook goed voor gebruik in andere landen dan het relatief vlakke Nederland.”

“Met de Comfort Cruise Control (CCC)-software biedt Accell Group een volgende  innovatie op het gebied van snelheidsregeling. Zo biedt het programma de berijder de mogelijkheid om in drukke verkeersomstandigheden de maximale snelheid van 25 km/h te verlagen naar een veiliger kruissnelheid van bijvoorbeeld 20 km/h.”

Weer een voorbeeld van een vrij nutteloze innovatie, vooral bedoeld om een “schijnbare” technologische voorsprong op de concurrentie te nemen en hoge verkoopprijzen te rechtvaardigen. Wie zit er immers te wachten op storingsgevoelige software die doet wat je zelf met gezond verstand ook kunt doen, nl. snelheid minderen als het druk is.

bron: deels tweewieler.nl

1 Reactie

1 Reactie

  1. Frida

    14/03/2019 at 16:51

    Mooie belofte’s van accel, maar de werkelijheid is anders.
    In april 2017 3 fietsen gekocht van het merk sparta, 1 fiets is een rampenplan.
    De accu rolt eruit geen contact met de display dus .
    Stoppen accu aandrukken en je rijdt weer een paar honderd meter en je trapt je weer een ongeluk.
    De fiets heeft al twee keer een nieuwe accu oplader en 1 keer een nieuwe accu, en de volgende accu weer gereviseerd , en weer het zelfde probleem.. .
    Van Spatta moet de fiets weer terug en weer een aantal weken geen fiets, spijtig voor i mevrouw maar we willen weer een keer er naar kijken, wat heb ik daaraan ? De fiets is overduidelijk niet goed, maar de fout verhelpen ho maar. Hoezo de vernieuwde ion technologie waardeloze beloftes , voorsprong op de markt vergeet het maar accel.
    De garantie is nul komma nul.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top