Testen

Pegasus Ravenna getest

We namen de elektrische Pegasus Ravenna 8 mee voor een test, en kwamen bepaald niet teleurgesteld terug. Dat kon ook haast niet, want dit is een verbeterde versie van de e-bike die vorig jaar in menige test al hoge ogen gooide.

De 2015 versie van deze Duitse e-bike is opnieuw verbetert. Het aluminium frame is een stukje lichter geworden en nog steeds behoorlijk stijf, zelfs de dames/lage instap versie die wij testten. Pegasus maakt al 30 jaar fietsen en dat zie je terug in de afwerking. Mooie lasnaden, keurig weggewerkte kabels en een goed doordachte afmontage.

 

Harkerig schakelen

Eerst maar even de paar minpuntjes die we tegenkwamen, dan hebben we die maar gehad. De Nexus versnellingsnaaf schakelt nog steeds een beetje harkerig door de 8 versnellingen heen. Het is nog altijd zaak even de benen stil te houden, of op zijn minst de druk van de pedalen te halen, als je schakelt. Dat ligt niet alleen aan de naaf, maar ook aan de kracht van de elektrische Bosch motor. Die zet de tandwielen zo onder druk dat schakelen wat zwaar gaat. Als je er eenmaal aan gewend bent is het overigens niet zo’n groot probleem. De accu gaat ook vrij zwaar in- en uit de houder. Daar heb je wel wat kracht voor nodig. Hetzelfde geldt overigens voor de stekkerverbinding op de accu. Best een onhandig klepje….dat kan beter. Wij houden er van het stuur wat vlak te zetten, dat gaat niet lekker in combinatie met deze verstelbare stuurpen en de Bosch-display die er bovenop zit. Je ziet, het zijn slecht een paar kleine ergernissen die je misschien alleen storen als je, zoals wij, actief op zoek gaat naar minpunten.

pegasus-ravenna

Comfortabel elektrisch fietsen

pegasus-ravenna-5Genoeg geklaagd! De Pegasus Ravenna is uitgerust met een Bosch Active Line motor. Goed voor 48Nm en 250 Watt vermogen. Daarmee ondersteunt deze elektrische fiets je tot iets boven de 27 km/u. Als het display 27,2 km/u aangeeft schakelt de motor uit en moet je het op eigen kracht doen. Dat valt overigens best mee (ok, misschien niet met 30 km/u), maar als je onverhoopt met een lege accu komt te staan dan rolt de e-bike dankzij de E-Contact banden lekker soepel en heb je niet echt veel last van het extra gewicht. Deze banden in combinatie met de verende voorvork van Suntour zorgen voor een comfortabel geheel. Daar helpt het zadel met de fijne gelkussens ook nog bij. Prinsessen (of prinsen natuurlijk) op de erwt zouden nog kunnen klagen over het ontbreken van een verende zadelpen. Die is natuurlijk altijd achteraf nog te monteren.

 

Veilig op de e-bike

Er is veel veranderd in e-bike land. Nog maar een paar jaar geleden was bij veel elektrische fietsen het ‘inkomen’ van de motor nog een heikel punt. Niet weinig, vooral oudere, mensen hadden problemen met het in de hand houden van de fiets als het een beetje glad was. Soms duurde het even voor de motor inschakelde en als hij dat dan deed ging dat vaak zo abrupt dat de fiets er met de arme fietser vandaar leek te gaan.

Hoe anders is dat nu. Het complete Bosch systeem op de Pegasus Ravenna werkt als een zonnetje. Het geluid blijft heel beschaafd, er zit een Power Assist Sensor in die voelt wanneer jij ondersteuning nodig hebt (en hoeveel) en de motor schakelt zacht als boter in. Geen schokken meer dus, en samen met het stijve frame plus de comfortabele handvatten heb je als bestuurder dus altijd alle controle. Met de knoppen die links op het stuur zitten, net naast het handvat zodat je altijd beide handen aan het stuur kunt houden, laat je de fiets meer of minder ondersteuning geven. Je kunt kiezen uit 4 modi, eco, tour, sport en turbo. In die eerste stand werkt de motor op zo’n 30% van zijn vermogen….al heel fijn om niet bezweet op je werk aan te komen. In de turbo-stand hoef je zelf echt nauwelijks meer mee te werken, al doet de fiets natuurlijk niets als je zelf niet meetrapt. Oh, en voor we het vergeten, op het ‘schakelkastje’ zit nog een knop waar ‘WALK’ op staat. Als je die indrukt rijdt de fiets zonder trappen met een rustig vaartje vooruit. Daarmee kun je hem bijvoorbeeld makkelijk uit de schuur rijden, ook als je daarvoor even iets omhoog moet lopen….slim!

Met een fiets die stevig vooruit gaat zijn een paar goede remmen natuurlijk ook wel fijn. We zijn blij dat Pegasus koos voor een set Magura HS11’s. Ontzettend eenvoudig in onderhoud, ze lopen nooit aan, zijn licht, remblokjes vervangen doe je in 5 minuten en bovenal…ze hebben ruim voldoende remkracht.

pegasus-ravenna-7

Fietscomputer

pegasus-ravenna-22Geen elektrische fiets zonder de nodige elektronica. Op de Ravenna 8 zit het grote Intuvia display van Bosch. Deze werkt in principe als een uit de kluiten gewassen fietscomputer. Hij houdt bij hoeveel kilometer je hebt gefietst (totaal en per dag), hoe hard je gemiddeld reed en je kunt er op zien hoelaat het is. Maar hij kan meer. Zo kun je zien in welke modus de ondersteuning staat en aan de streepjes aan de rechterkant zie je hoe hard de motor voor je werkt. Onderin zie je hoeveel sap er nog in de 400Wh accu zit. Er wordt ook continu bijgehouden hoeveel kilometer je nog ongeveer kunt rijden voor je de batterij weer op moet laden. Zodra je van Eco naar Turbo switcht zie je dat direct terug in je actieradius. In plaats van 130 kun je dan nog maar 40 kilometer rijden. Over die actieradius…..daar kunnen we weinig van zeggen. Het is volkomen afhankelijk van hoe zwaar je bent, wind, welk terrein, bandenspanning, temperatuur….moeten we nog doorgaan? Je kunt er in ieder geval van uitgaan dat de accu van Bosch het meer dan goed doet. Dat hebben ze in de afgelopen jaren wel bewezen.

Conclusie

Over smaak valt niet te twisten, maar we zijn weinig mensen tegengekomen die de zwart-bruine combi niet mooi vonden. Daarnaast rijdt de fiets heerlijk, zelfs een ietwat bibberig onervaren proefpersoon reed er zonder problemen op weg en kwam met een brede glimlach terug. De adviesverkoopprijs van €2499,- is natuurlijk niet mals, maar je krijgt wel waar voor je geld.

Meer foto’s:

 

 

1 Reactie

1 Reactie

  1. Harrold

    13/06/2016 at 20:28

    hoe doe ik de tijd/klok veranderen Bosch fietscomputer

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top