Fietsen met elektrische trapondersteuning zijn populair, dus er komen er steeds meer op de markt.
Maar wat is nu de beste? Vorig jaar testte Plus Magazine al allerlei elektrische fietsen voor u, maar met al die nieuwkomers is het hoog tijd voor een nieuwe test.
10 Pluslezers en Jan Kampers, voormalig fietsspecialist bij de ANWB, beoordelen 16 fietsen van verschillende merken op onder meer rijeigenschappen, comfort en afwerking.
Zelfs stroom over!
Fietsfabrikanten vernieuwen en verbeteren e-bikes voortdurend. Dat is te merken aan de accu; het bereik (de actieradius) van de meeste fietsen is groter dan een jaar geleden. Er zijn zelfs fietsen bij die na zes testrondjes van 10 kilometer, inclusief stevige klim, stroom overhebben.
Verder ziet de elektrische fiets er steeds mooier uit. Een paar jaar geleden waren het vaak nog oubollige, lawaaiige tweewielers met een lelijke pukkel: de accu. Nu zit die vaak netjes weggewerkt in het frame, is hij opgeborgen in een standaardfietstas (Giant) of hij verstopt zich, zoals bij Batavus, zelfs in de kettingkast. De trapondersteuning wordt ook beter: stiller en gelijkmatiger. Veel merken hebben het gedoseerd ondersteunen nu onder de knie. Kinderziektes verdwijnen, de e-bike wordt volwassen.
Kleine letters, kleine knopjes
Ondanks alle verbeteringen is er ook kritiek. E-bikes zijn populair bij 50-plussers, dus waarom dan zo’n moeilijk leesbaar beeldscherm? Tot overmaat van ramp soms met kleine knopjes. Ook het aansturen van meer of minder trapondersteuning zou simpel moeten zijn. Bij sommige fietsen is dat echter in meer dan tien, vaak niet logische standen verdeeld.
Bij een stevige klim is het vaak even zoeken naar de goede verhouding tussen versnelling en ondersteuning. De e-bike is dan niet ‘slim’ genoeg en denkt dat bij terugschakelen standaard minder ondersteuning nodig is. Op het rechte stuk klopt dat misschien, bergop natuurlijk niet. Hoe je dan juist in een zwaardere versnelling meer ondersteuning krijgt, moet je als fietser zelf uitvogelen.
Iets basaals als de ondersteuning aan- en uitzetten zit bij de ene fiets logisch op het stuur, bij de andere moet een sleutel in de accu bij de bagagedrager worden omgedraaid. Dat kan toch gebruiksvriendelijker?
We hopen ooit een fijne, betaalbare fiets te testen waarvan de bediening zo vanzelfsprekend en makkelijk is dat die zichzelf wijst. Zodat het niemand afschrikt, maar juist iedereen uitnodigt er direct op weg te rijden. Met dat heerlijke duwtje in de rug. Op dit punt valt er nog steeds veel te winnen.
De complete test lees je hier.
De resultaten:
Fietsen tot € 2.000,-
QWIC Trend3: 7.6
Bikkel Ibee T3: 7.2
Harbin Ice: 6.9
Giant Twist Go Double: 6.7
Puch Radius Plus: 6.6
Union Royal: 6.6
Antec Vela: 6.0
Fietsen van € 2.000,- tot € 3.000,-
Flyer c8 Deluxe: 8.3 Hoogste score
Koga E-Tour: 8.2 Best getest
Multicycle Synergy-CUE: 7.9
Gazelle Orange Xtra Innergy: 7.8
Sparta ION DTS: 7.8
Dutch ID Tour Ladies: 7.7
Merida E-Spresso City 10 EQ: 7.7
Trek L 300+: 7.4
Batavus Fuego E-go 8P: 7.2
Conclusie
• Hoogste score: Flyer C8 Deluxe
• Beste tot €2000: QWIC Trend³
• Beste €2000-€3000: Koga E-Tour
De geteste fietsen zijn beter en completer dan een jaar geleden. Vooral de accu. Hoe lang die meegaat, blijft moeilijk te meten omdat het onder meer afhangt van gebruik, weer en het gewicht van de fietser. Maar de stijgende lijn is duidelijk.
Bron: Plusmagazine.nl
