In België ligt een wetsvoorstel klaar waardoor het nodig wordt een rijbewijs te halen voordat je op een snelle elektrische fiets (speed pedelec) mag rijden. Jacqueline Galant, de minister van verkeer, heeft dit voorstel bij de verschillende gewesten ingediend.
Drie categorieën
Het voorstel spreekt over 3 categorieën. Voor de zwaarste categorie, de speedpedelecs die sneller dan 45 km/u halen, zou een rijbewijs gehaald moeten worden. E-bikes in de midden en zwaarste categorie moeten daarnaast ook verzekerd worden. Die verplichte verzekering zal ongeveer 25 tot 45 euro per jaar aan premie gaan kosten, zo denkt de minister. Het voorstel moet in het voorjaar van 2016 goedgekeurd worden.
De eerste categorie bestaat uit elektrische fietsen die niet harder mogen dan 25 km/u en minder dan 1 kw vermogen hebben. Deze worden verboden voor kinderen onder de 16 jaar!
In de tweede categorie vallen de e-bikes met een vermogen tussen de 1 en 4 kilowatt. Deze worden gelijkgesteld aan klasse B bromfietsen. Dus moeten ze een nummerplaat en verzekering hebben, en is het dragen van een helm verplicht. Verder moet voor het mogen rijden op een elektrische fiets uit deze categorie eerst een theorie-examen worden gehaald.
De derde categorie is die waar de snelste elektrische fietsen onder vallen. Het gaat hierbij om e-bikes die sneller dan 45 km/u rijden. Als het voorstel het haalt zullen deze fietsen als motoren worden beschouwd.
Niet in Nederland
Veilig Verkeer Nederland denkt dat het niet realistisch is dat een vergelijkbaar voorstel er in Nederland door zou komen. “Je gaat een fietsland dan restricties opleggen”, aldus woordvoerder Rob Stomphorst. VVN denkt ook niet dat de invoering van een rijbewijs de verkeersveiligheid zal verhogen. Wel gaat er iets veranderen op het gebied van verzekeringen bij de Speed pedelecs, dit in combinatie met een helmplicht.
Tot 2017 blijft de snelle elektrische fiets beschouwd worden als snorfiets, daarna als een brommer. Dat betekent dat een bestuurder vanaf dan niet alleen een helm moet dragen, maar ook minimaal 16 jaar moet zijn. Ook moet hij/zij een brommerrijbewijs halen en een kentekenplaat voeren.
Op dit moment zijn overigens nog steeds zijn niet alle regels voor de speed e-bikes duidelijk. Het ministerie onderzoekt nog hoe de bestuurders van de fietsen het veiligst kunnen deelnemen aan het verkeer. Zo wordt bekeken wat de beste plek op de weg is en welke type helm het meest geschikt is.
Dat de fiets tot 2017 wel als snorfiets wordt gezien heeft te maken met de keuringseisen van nu. Bij de toelating wordt nu alleen gekeken naar de snelheid als je niet meetrapt. Vanaf 1 januari 2017 wordt gekeken hoe hard de fiets kan als iemand wel meetrapt. En een speed pedelec gaat dan met gemak over de 25 km/u, net als een brommer.
