Al in 2010 introduceerde Shimano de eerste versie van hun STEPS aandrijving voor elektrische fietsen. Shimano is de grootste fabrikant van fietsonderdelen, met een hele goede reputatie, wij verwachtten toen dan ook dat het systeem snel op veel fietsen te zien zou zijn….maar dat viel tegen. Het STEPS systeem werkte niet echt lekker, en tegelijkertijd kwam Bosch met hun wel prima werkende middenmotor. Het leek er dan ook even op dat Shimano niet echt zou gaan meedoen in de e-bikes aandrijvingen.
Maar nu is er goed nieuws, met de introductie van de tweede generatie van STEPS gaat Shimano toch helemaal meespelen en krijgt Bosch er een serieuze concurrent bij.
Voor wie het systeem nog niet kent: Shimano STEPS (Shimano Total Electric Power System) is een complete aandrijfunit voor elektrische fietsen, met de motor in het midden bij de trapas. Daardoor komt het gewicht laag in het frame te liggen. Dat maakt een e-bike beter bestuurbaar. De belangrijkste elektronica is allemaal ingebouwd bij de aandrijfunit, wat zorgt voor een betrouwbaar en weersbestendig systeem. Shimano STEPS is een lichtgewicht systeem met een krachtige lithium-ion accu en een intelligent accubeheersysteem voor een zo groot mogelijke actieradius.
STEPS is leverbaar met drie versnellingssystemen. De mooiste daarvan is die met de interne Di2 naafversnelling. Dit is een elektronische schakeling die perfect is geïntegreerd in de aandrijfunit. Dus geen binnen- en buitenkabel, met bijbehorende weerstand meer. Je schakelt elektrisch door simpelweg op een knopje te drukken. Het elektrische systeem verlaagt dan even kort het het vermogen, waardoor de overgang van de ene naar de andere versnelling heel erg soepel gaat . Ook een mooie vondst is dat het systeem automatisch terugschakelt wanneer je stopt, waardoor je direct klaar bent voor een snel vertrek als het licht op groen springt. Optrekken in een lichte versnelling is beter voor de motor en de accu, dit geldt voor alle elektrische fietsen! Dus ook als je geen Di2 hebt is het een goede gewoonte om even terug te schakelen wanneer je gaat stoppen.
Optioneel is Shimano STEPS ook leverbaar met een conventionele, mechanisch bediende interne naafversnelling of voor gebruik met een traditionele achterderailleur.
De componenten uitgelicht:
Lithium Ion accu
Voor montage op/onder bagagedrager (2.550g) of in framebuis (2.660g)
Vermogen 418Wh (36V, 11,6Ah)
1000 maal opladen zonder noemenswaardige slijtage
Oplaadtijd 4 uur
Interne naafversnelling met DI2
Leverbaar in 8 of 11 versnellingen
Schijfrem, geïntegreerde Roller Brake of V-brake
Duurzame constructie en weinig onderhoud
Shimano STEPS kan ook worden gebruikt met een achterderailleur of een standaard interne naafversnelling
De aandrijfunit
Weegt slechts 3,2 kg – een van de lichtste aandrijfunits op de markt
Intelligente trapondersteuning voor een eenvoudig, natuurlijk gevoel
Walk assist voor extra ondersteuning wanneer je naast de fiets loopt
Met START MODE (alleen Di2), automatisch terugschakelen als je stopt, klaar voor een gemakkelijke start

Bediening naast het handvat
Bediening
Drie simpele klikknoppen – twee voor bij- en terugschakelen, een voor Walk Assist
Direct binnen bereik, je houdt je handen gewoon aan het stuur
Persoonlijke bediening met E-Tube systeem
Display
Indicatie versnelling
Indicatie bereik
Accu-indicatie
Diverse klimfuncties met verschillende hellingsgraden en posities
De nieuwe STEPS werd al in 2014 getoond, maar nu komen er ook daadwerkelijk fietsen in de winkel die met dit nieuwe systeem zijn uitgerust, onder andere de Trek LM500+ of de Duitse Hercules Edison, die je ook wel bij Nederlandse dealers tegenkomt.
- Di2 elektronisch schakelen
- Display met fietsfuncties
- Het ‘motorblok’
