Smart gaat in 2012 elektrische fietsen verkopen via het eigen dealernetwerk.
Het afgelopen jaar zijn er in heel Europa zo’n 700.000 e-bikes verkocht; En dat aantal blijft groeien. Met een eigen elektrische fiets wil Daimler (het moederbedrijf van Smart) een graantje meepikken op deze snelgroeiende markt.
De fiets wordt uitgerust met een motor van BionX, met daarin de “energie terugwin modus”. Daar wordt hoog van opgegeven, maar in de Nederlandse praktijk heb je er niets aan. Alleen tijdens flinke afdalingen wordt de accu redelijk bijgeladen en die hebben we in ons vlakke landje niet. Er wordt ook nog energie teruggewonnen tijdens het remmen met de Magura schijfremmen…ook daar moet je je niet teveel van voorstellen. In combinatie met de 400Wh accu zou de Smart bike een actieradius van 100km moeten hebben.
De verkoopprijs van de nieuwe e-bike, die straks onder meer te zien is op de Eurobike (Duitse fietsbeurs), ligt rond de 2.900 euro. “Dit is zonder meer serieus”, zegt Smart’s product manager René Heemskerk. “De prijsstelling is marktconform voor de categorie waarbinnen de Eurobike valt. Hoeveel er uiteindelijk verkocht worden, is natuurlijk afwachten.” Afwachten is het ook nog waar de kopers terecht kunnen als hun nieuwe e-bike stukgaat. “De dealers krijgen in elk geval een technische training. Daarnaast kijken we naar samenwerking met lokale rijwielhandelaren.”
We zijn benieuwd of en hoe dit gaat aanslaan in conservatief Nederland. Het klinkt als een redelijk kansloze missie, bijna 3.000 euro voor een in Nederland onbekend fietsenmerk dat ook nog eens via een autodealer verkocht moet gaan worden. De tijd zal het leren.
