Met de R5E heeft Sparta een primeur. Deze e-bike combineert namelijk als eerste een achterwielmotor met een dichte kettingkast. dat kan dankzij de in de motor geïntegreerde 5-speed naafversnelling. Tot nu toe hadden elektrische fietsen die een motor in het achterwiel hebben, altijd een derailleur om mee te schakelen. Daardoor was het niet mogelijk een dichte kettingkast te gebruiken. Met extra onderhoud voor de ketting en die genoemde derailleur tot gevolg. Die hadden uiteraard te lijden van weer en wind…en in de winter komt daar nog pekel bij. Funest voor kettingen!
Primeur, naafversnelling in de motor
In de Sparta R5E Ltd is het dus gelukt het schakelsysteem te integreren in de E-Motion XHP motor (40Nm) die in het achterwiel zit. Dat heeft niet alleen minder onderhoud als voordeel. Achterwielmotoren zijn over het algemeen ook lekker stil. En bij heuvel op rijden is het ook fijn als de motor het achterwiel aandrijft, en niet het voorwiel. Op dat achterwiel komt namelijk de meeste druk. Daar heb je dus grip en dus is dat een logische plaats voor een motor. Het geeft je ook het gevoel van een duwtje in de rug, in plaats van dat je fiets uit je handen getrokken wordt. Hoewel dat laatste wel een tikkie gechargeerd is.
Nadelen zijn er ook trouwens. De accu zit in de bagagedrager. Dat betekent dat het hele gewicht van het aandrijfsysteem aan de achterkant van de fiets zit. Dat is voor de wegligging niet de beste oplossing. Vandaar dat wij over het algemeen de voorkeur geven aan de middenmotoren met een accu op de schuine buis. Dan is de balans in de fiets het best. Gelukkig zijn e-bikes ondertussen zo ver doorontwikkeld dat ook de combi achterwielmotor en de bagagedrager-accu een prima fiets kan opleveren.
Track en trace in je e-bike
In navolging van de Sparta M8i van vorig jaar, worden in 2017 heel veel nieuwe elektrische fietsen uitgerust met een anti-diefstalchip. Eigenlijk is het meer een terugvindchip. Want mocht je fiets gejat worden, dan kun je hem terugvinden doordat er een chip ingebouwd zit die laat weten waar hij uithangt. Voor die tijd krijg je trouwens al berichtjes op je smartphone wanneer je fiets plotseling omvalt, verplaatst wordt of harder dan 50km/u gaat. Dan weet je alvast dat ie achterin een auto staat op weg naar een heler. Dan kun je hem zodra hij weer stilstaat samen met de politie ophalen.
In onderstaand filmpje zie je hoe eea werkt in de M8i:
Verdere specificaties R5E
De e-bike wordt afgemonteerd met hydraulische velgremmen van Magura, een prima keus. Verder de onvermijdelijke geveerde voorvork, een verende zadelpen, verstelbare stuurpen en een mooie geïntegreerde led-verlichting.
De Sparta R5E kun je zoals bij de meeste Sparta e-bikes kopen met een accu naar keuze, 300, 400 of 500Wh. Hoe hoger de capaciteit, hoe meer actieradius en hoe hoger de verkoopprijs. Over die prijs gesproken, de R5E komt in de winkel vanaf € 1.999,-. Dat is de versie met de standaard 300Wh accu. Er is een herenmodel en een model met een lage instap.
