Nieuws

Specialized Turbo Como

Als de namen Niki Terpstra en Anna van der Breggen je iets zeggen, ben je waarschijnlijk een echte wielerliefhebber. Beide zijn Nederlandse wielrenners, beide wonnen ze de Ronde van Vlaanderen op een racefiets van Specialized. En dat was (hopelijk) geen elektrische, maar ze gingen er wel heel hard mee. Zo hard gaat de nieuwe Turbo Como van Specialized niet, maar je komt er lekker mee vooruit terwijl je lang zo moe niet wordt als Niki en Anna.

Turbo Como in twee smaken

De Como e-bikes van Specialized staan in het rijtje elektrische stadsfietsen. Dit zijn reguliere modellen, die geven dus ondersteuning tot 25 kilometer per uur. Wil je sneller, dan moet je naar de Vado kijken. Voor de Como bikes heb je dus geen helm nodig. Het zijn gewone fietsen, met een steuntje in de rug. Die steun komt vanuit een motor die in het midden bij de trappers zit. Een ideale plek, het gewicht zit laag en daardoor blijft de balans van de fiets prima in orde. Dat de accu verwerkt is in de schuine buis helpt daar ook nog eens bij. Dat is beter dan in de achterdrager waar hij voor onbalans kan zorgen. De frames hebben een ‘lage-instap’ geometrie. Je hoeft je benen dus niet over hoge buizen te zwaaien.

De motor levert maximaal 250 Watt en krijgt zijn energie uit een 460Wh batterij. De bediening vind je op het stuur en de kabels zijn netjes weggewerkt. Op het stuur ook het 2,2″ grote lcd-display waarop je de nodige info getoond krijgt. Er zijn twee Como-modellen, de Turbo Como 4.0 en de 5.0. Prijzen lopen 2999 euro en 3499 euro. Het verschil zit hem in de gebruikte onderdelen. De groene fiets op de afbeelding is de Como 4.0. Een fiets met Alivio onderdelen (9 versnellingen) en Tektro remmen, dat is niet het beste spul en op een fiets in deze prijsklasse zou je eigenlijk beter verwachten. Wil je beter, dan kies je de Como 5.0. Die is afgemonteerd met Shimano XT & SLX (11 versnellingen) onderdelen en betere remmen. Dat scheelt veel, maar kost dan ook 500 euro meer. Dan is de batterij echter ook wat sterker, 504Wh om precies te zijn.

Eigen onderdelen

Specialized is wereldwijd een grote fietsenfabrikant, ze maken dan ook hun eigen onderdelen. Zo zijn stuur, stuurpen, handvatten en banden allemaal van eigen makelij. Prima spul…en het ziet er ook allemaal prachtig op elkaar afgestemd uit. Naar iets van een kettingkast of kettingbeschermer zoek je tevergeefs. Zoals meestal op derailleurfietsen. Dat kun je als een nadeel beschouwen voor een stadsfiets. Als je hem buiten parkeert zal de ketting niet blij worden van regen en pekel. Daar heb je dus wat meer onderhoud aan.

Meer info: specialized.com

Klik om te reageren

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top