45kmh

Specialized Turbo Vado, weer een stap vooruit

De Specialized Vado is de opvolger van de Turbo S. Die Turbo S was zijn tijd vooruit. Eén van de eerste echte sportieve e-bikes, waarbij je wat voorover zit voor een actievere houding en betere stuurprestaties. Deze had als een van de eerste snelle e-bikes een fraai geïntegreerde motor, accu en bekabeling. Eigenschappen die we later bij meer fietsen terug zagen komen. Onder meer Trek, Stromer, Bulls en Kalhoff hebben tegenwoordig mooie e-bikes in dit segment.

Tijd voor Specialized om de Turbo urban bike opnieuw onder de loep te nemen en te kijken of ze hun voorsprong kunnen opnieuw konden uitbouwen. Dat lijkt best gelukt met de nieuwe Turbo Vado lijn. De vernieuwde e-bikes hebben een middenmotor gekregen, in plaats van de eerdere achterwielmotor. Deze motor is in samenwerking met Brose gemaakt en zorgt voor krachtige ondersteuning met maar liefst 90Nm aan koppel. Er zijn diverse modellen, die ook allemaal een dames-uitvoering hebben. Deze herken je aan de lagere instap, Step Through noemen ze dit bij Specialized. Ze hebben cijfers meegekregen van 2.0 tot 6.0, waarbij de 5.0 en de 6.0 speed pedelecs zijn die 45 km/u gaan en dus een helm en verzekeringsplaatje vereisen.

Specialized Turbo Vado, high end techniek

Zoals gezegd is de Brose middenmotor mede-ontwikkeld door Specialized. Deze motor heeft intern een planetaire versnellingsbak met 3 gears wat zorgt voor optimale overbrengingsverhoudingen. In de motor zit een riem in plaats van een ketting, dit zorgt mede voor het lage geluidsniveau tijdens het fietsen. Het is een beresterke motor, hij levert een piekvermogen van 530 Watt! Die motor is dezelfde als die in de mooie Turbo Levo e-mtb’s zit, maar dan speciaal afgesteld voor gebruik op de weg. Daarbij is speciaal aandacht besteed aan het energieverbruik. Dit moet zorgen voor een grotere actieradius van de accu.

De motor is gekoppeld aan door Specialized zelf ontwikkelde software die je middels de Mission Control App kunt tunen. De waardes worden getoond op het 2,2″ lcd touchscreen op het stuur. Je maakt verbinding met de Mission Control App op je smartphone via Bluetooth. Op het stuur zitten ook de knoppen voor de bediening van de motor.

Turbo accu’s

Er zijn 3 soorten accu’s beschikbaar in de Specialized Turbo Vado. De Turbo U1 accu’s 460 en 504 (Wh) hebben een opgegeven actieradius van 65 en 75 kilometer.  Ze zijn opgebouwd met traditionele 18650 cellen (18 mm diameter en 65 mm hoogte). De U1 604 heeft grotere cellen, 21700, 21 mm bij 70 mm dus. Die zorgen voor een 60% grotere  capaciteit. Ook de levensduur van deze accu is langer, doordat je hem minder vaak hoeft op te laden. Deze accu is helaas alleen geschikt voor de 2 speed pedelecs in de Vado collectie, de Vado 5.0 en 6.0.

Specs Vado’s

Specialized Vado detailNaast die prachtige motor is de rest van de fiets ook niet verkeerd. Er is nergens bezuinigd op onderdelen, behalve misschien op de budget voorvork in de goedkopere modellen. Vanaf de Vado 5 is die vervangen door een starre voorvork. Dat zou onze voorkeur hebben in alle modellen, want de banden geven demping genoeg. Schakelen gaat met een Shimano XT-derailleur, remmen met hydraulische remschijven. 180 mm voor en 160 mm achter, een prima keus. Opvallend is hoe ver het spatbord van het voorwiel naar beneden doorloopt. Heel fijn, zo krijg je ook geen natte schoenen van opspattend water.

Het fraaie aluminium frame doet erg denken aan dat van de Trek Commuter, zeker als je naar de rode versie kijkt. De accu zit mooi weggewerkt in de schuine buis, maar is er simpel uit te halen als je hem mee wilt nemen om op te laden. Dat kan trouwens ook gewoon als je hem in de fiets laat zitten. De 700C wielen hebben lekkere dikke 47 mm of 51 mm banden (ook weer afhankelijk van de uitvoering) en steekassen voor de nodige stijfheid. Voor vind je een enkel kettingblad, achter een 10- of 11-speed cassette, afhankelijk van de uitvoering. De verlichting zit aan de achterkant fraai geïntegreerd in de bagagedrager. Aan de voorkant zit een sterke 300 Lumen koplamp gemonteerd.

Prijzen Specialized Turbo Vado:

De prijzen van al dit moois zijn als volgt:
Vado 6.0, € 4.399 (45 km/u)
Vado 5.0, € 3.999 (45 km/u)
Vado 4.0, € 3.499 (25 km/u)
Vado 3.0, € 2.999 (25 km/u)
Vado 2.0, € 2.799 (25 km/u)

Nog niet alle modellen staan op de Nederlandstalige site van Specialized, ze zijn kennelijk nog niet allemaal leverbaar.

Beeld: Specialized
1 Reactie

1 Reactie

  1. Maarten

    15/05/2017 at 13:53

    Kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben, de eerste modellen Turbo waren meer geslaagd. Tevens begrijp ik de overstap naar een middenmotor totaal niet, daarmee heb je veel meer slijtage. De oude Turbo had een achterwielmotor dus waarom dan toch zo rigoureus iets aanpassen?

    Verder vind ik het extreem lange spatbord voor ook niet om aan te zien. Nee, dit is denk ik geen concurrent voor Stromer / Klever.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top