45kmh

Specialized Vado Men 6.0, beste speed pedelec van 2019

De Specialized Vado 6.0 is door de Rai Vereniging uitgeroepen tot Beste Speed Pedelec van het jaar 2019. Dit werd op de E-Bike Xperience bekendgemaakt.

Uit het juryrapport: “De Specialized VADO MEN 6.0 is met recht dé Speed pedelec van het Jaar. De jury roemt de rijeigenschappen: gelijkmatige ondersteuning en stabiel en vertrouwd bij lagere en hogere snelheden. De bediening is eenvoudig en intuïtief. Maar niet alleen de rijeigenschappen zijn goed, er is met succes aandacht besteed aan de sportieve uitstraling en afwerking zoals bijvoorbeeld de cleane cockpit”.

Weinig te kiezen

Deze RAI verkiezing zit een beetje vreemd in elkaar. Fabrikanten moeten hun eigen fietsen indienen als ze mee willen doen, daar zijn ook kosten aan verbonden. Bij de categorie ‘snelle elektrische fietsen’ was de spoeling nogal dun, er kon gekozen worden tussen deze Specialized en een Riese&Müller. Dus geen Stromer, geen Trek, Flyer, Bulls, Klever, kortom…..een verkiezing die niet heel erg representatief is voor wat er op de markt is.

Wat niet wegneemt dat deze Specialized Vado echt een mooie fiets is. Met een sterke motor en een speciaal ontwikkelde 604Wh accu die helemaal wegvalt in het frame. Het klinkt misschien vreemd, maar de banden zijn wat ons betreft één van de sterke punten van deze fiets. Specialized maakt echt supergoede banden, ook voor racefietsen en mountainbikes. De 51mm brede Electrak banden op deze Vado zorgen voor veel comfort én veel grip en dat bij een lage rolweerstand.

Vering niet nodig

Op het stuur vind je een 2,2 inch scherm met de nodige info over standen, ondersteuning en accustatus. Met een usb-aansluiting. De fiets wordt afgemonteerd met een Suntour verende voorvork. Dat had voor ons niet gehoeven. Een vaste vork was lichter geweest en met deze banden heb je de vering ook helemaal niet nodig. Zeker niet omdat de fiets voor op het asfalt is ontwikkeld.

Schakelen gaat met een achterderailleur, je hebt de keuze uit 11 versnellingen. Dit soort sterke middenmotoren eten kettingen en tandwielen voor het ontbijt, dus houd er wel rekening mee dat je geregeld wat kosten moet maken om deze te vervangen, er komt nu eenmaal een boel kracht op te staan. Op de remmen is een beetje bezuinigd, niet de prima Shimano remmen die eigenlijk bij de shifters en aandrijving horen, maar schijfremmen van TRP. Prima spul, maar net even wat minder dan die van Shimano. Spatborden (die lekker ver doorlopen zodat ze echt werken) en een achterdrager maken de fiets helemaal af. Hij is -helaas- alleen leverbaar is een wat saaie grijs/zwarte kleur….voor € 4.599. Dat is een heleboel geld, maar redelijk in lijn met vergelijkbare fietsen die de concurrentie maakt.

Meer informatie: Specialized.com/nl/

Klik om te reageren

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top