Nieuws

Swytch, een e-bike voor 250 euro!

250 Euro voor een e-bike? Ja,het kan. Mits je al een gewone fiets hebt. Startup Swytch gaat crowdfunden en als je als een van de eersten instapt krijg je voor 299 dollar, net 250 euro, een ombouwsetje. Daarmee maak je in een paar minuten van je gewone fiets een e-bike.

Ander wiel, stuurtas, rijden

Het werkt simpel. Je krijgt een nieuw voorwiel met een ingebouwde motor. Plus een stuurtas waar een accu en de controller inzit. Een voorwiel monteren kan iedereen, een stuurtas ophangen ook. Met de accu kun je zo’n 40 kilometer fietsen, met maximaal 25km/u. Een grotere accu, of een luxer bedieningspaneel is optioneel.

Swytch ebike

In de doos zitten ook nog twee sensoren. 1 voor het trappen en 1 voor het remmen. Klinkt simpel. Je kunt ook uit allerlei wielmaten kiezen, en bij de prijs inbegrepen zijn ook de binnen- en buitenband. De verbinding tussen de accutas en de motor loopt via een slimme tasbevestiging. Die mount bevestig je vast op het stuur en daar klik je de tas op als je gaat fietsen, en je haalt die er weer af als je de fiets wegzet. De kabel tussen de stuurmount en de accu moet je dus ook eenmalig monteren. Dat, samen met de sensoren doet ons vermoeden dat  ‘een paar minuten werk’ misschien ietwat optimistisch ingeschat is. Maar heel ingewikkeld klinkt het allemaal niet, laten we er een half uurtje van maken.

Je kunt je nu inschrijven op swytchbike.com, dan krijg je een seintje zodra de pre-orders open gaan. De eerste 500 aanmelders krijgen de set voor 299 dollar, dat is 54% korting op de beoogde adviesverkoopprijs.

1 Reactie

1 Reactie

  1. jimh307

    30/11/2017 at 22:07

    Of het veilig is betwijfel ik wel een beetje. Het frame en de remmen zijn niet vaak voorbereid op de extra krachten die een bestaande fiets over zich heen krijgt. Voor stedelijk gebruik kan de veiligheid nog extra in het gedrang komen. Het is niet voor niets dat A-merken allemaal een EPAC frame hebben. Een EPAC (electric pedal assist cycle) frame is veel en veel robuuster.
    Soms zie ik die Chinese modellen op de weg en dan denk ik toch bij mezelf dat ik hier geen noodstop mee wil maken. Het blijft uitkijken.
    Dan ook nog even de accu. Voor 250 euro (wiel, motor én accu) kan nooit veel zijn. Een 250 Wh accu kost alleen al los meteen 250 euro en dan heb je nog niet crème de la crème onder de accu’s.
    Nu zijn accu’s van elektrische fietsen zwaar overpriced, maar ik heb met dit concept erg mijn bedenkingen. Zelf fiets ik al vanaf 2006 elektrisch en mijn eerste elektrische fiets kostte 740 euro. Nou, dat heb ik geweten. Ding kon niets hebben, slecht zadel, zwakke ketting, remmen inferieur en spaken braken continue. Nu heb ik een Qwic premium MN330, peperduur fietsje, maar je merkt aan alles dat je op iets sterks fietst met hydraulische remmen en een superstijf EPAC frame. Je merkt het echt en daar betaal je ook voor (wellicht veel), maar voor 250 euro ga ik niet mijn veiligheid op spel zetten.
    Zelf run ik een accugroothandel en ik weet als geen ander hoe het eraan toe gaat in Chinese fabrieken en de kwaliteit hiervan. Let er erg mee op zou ik oprecht zeggen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top