[6 april 2014: Je vindt de 2014 test van de Telegraaf hier: Telegraaf e-bike test 2014]
In de Telegraaf e-bike test (in samenwerking met de Fietsersbond) van zaterdag 13 april blijken de testers heel tevreden over de ontwikkeling die de elektrische fietsen in het afgelopen jaar hebben doorgemaakt. Als pluspunt wordt onder andere genoemd dat de bedrading tegenwoordig netjes is weggewerkt, en dat motor en fiets één geheel zijn geworden. De Pegasus Premio NuvE wordt uitgeroepen tot testwinnaar. Net als 6 andere fietsen uit de test krijgt de Pegasus de maximaal haalbare 5 sterren, maar de ‘lage’ prijs in combinatie met de traploze versnelling geeft uiteindelijk de doorslag.

De Pegasus Premio NuvE combineert de krachtige en betrouwbare ondersteuning van Bosch met de traploze versnelling van het NuVinci Harmony systeem. Uit de eindconclusie: ‘Uitstekende fiets met zeer goede ondersteuning onder alle omstandigheden. Automatisch traploze versnelling lijkt een echte meerwaarde op een elektrische fiets. Vanwege deze automaat en de relatief lage prijs de winnaar van de test.’
De fietsen die 5 sterren kregen:
- Pegasus Premio NuvE
- Cannondale E-Series 2
- Koga E-deLuxe
- Batavus Garda E-Go
- Dutch ID Sport+
- Flyer T8 Deluxe
- Sparta Ion RXS
De vier sterren fietsen:
- Victoria Grenoble SE
- Kalkhoff Tassman
- TDR Floxx
- Gazelle Orange Xtra
- Trek T700+
De fietsen met drie sterren:
- Giant Twist GO
- Union Cadens
- Bikkel Ibee T2
De hekkensluiter, met twee sterren:
- Stella Milano
Testmethode
Bijzonder is dat de Trek en de Bikkel in andere testen vaak hoog scoren en hier niet in de top staan.
Het blijft natuurlijk lastig om een nuttige test te doen als je fietsen test in een prijsrange die zo verschilt en de prijs bij je oordeel buiten beschouwing laat. De Stella is het goedkoopst met €1500 en de TDR is met €4000 ruim 2,5 keer zo duur. De Pegasus zit er mooi tussenin, met een adviesprijs van €2699,-
De Telegraaf laat het aan jou als lezer over om met deze test in je ene en je portemonnee in de andere hand de juiste keuze te maken.
Wat overigens in vrijwel alle testen van de afgelopen twee jaar opvalt, is dat de winnaar een middenmotor van Bosch heeft. Fietsen die daarmee zijn afgemonteerd scoren zonder uitzondering hoog. Dit jaar hebben 8 van de 16 getestte fietsen een middenmotor. Goed voor de stabiliteit en de efficiëntie van de motor. En dat zorgt weer voor een langere accuduur.
De test lezen doe je hieronder:
