Nieuws

Tesla zorgt voor betere e-bike accu’s

Accu’s die makkelijk 10 jaar meegaan en dan ook nog eens sterker zijn dan wat er nu in een gemiddelde e-bike zit. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Toch gaat het gebeuren, en snel ook

In de accu’s van elektrische fietsen zitten een soort groot formaat penlights. Die zijn aan elkaar geschakeld en leveren zo een accu met 400 of zelfs 500Wh vermogen. Vroeger werden dit soort batterijen ook veel verkocht aan laptop producenten, maar die zijn allemaal overgestapt op de platte accu’s die we kennen uit telefoons en tablets. Voor de makers van die cilindrische batterijen leek er dus geen reden te investeren in nieuwe technologieën. Tot Tesla aanklopte.

Tesla accu’s als katalysator

Producenten als Panasonic, Sony, Samsung en LG zijn samen verantwoordelijk voor 80 procent van de totale wereldproductie van cellen waarmee accu’s worden gemaakt. Zij zagen enorme mogelijkheden bij Tesla, op voorwaarde dat ze kleinere, lichtere accu’s konden maken die ook nog eens voor een grote actieradius konden zorgen. Deze accu’s komen in de nieuwe Tesla 3, het instapmodel van de elektrische auto fabrikant.

De producenten slaagden er eerst al in om de veelgebruikte 18650 cel van 2.2Ah naar 3.5Ah op te krikken. Maar het moest nog beter. Daarvoor werd er een nieuwe cel ontwikkeld. Die werd al in 2015 door Samsung getoond, maar pas nu Tesla ze hard nodig heeft is de echte doorbraak er.

21700 accu-cel

28700-e-bike-cellDie nieuwe cel heet 21700, een cel met een iets grotere maat en meer capaciteit, 4.8Ah. De energiedichtheid is ook een stuk groter. De oude cel kon zo’n 3000mAh aan, de nieuwe heeft minimaal 35% meer capaciteit. Voordelen zijn er natuurlijk legio. De accu hoeft bijvoorbeeld minder vaak opgeladen te worden, wat zorgt voor een veel langere levensduur. Grote producenten van deze cel verwachten dat de 21700 de nieuwe standaard voor accu’s in elektrische fietsen wordt. Vooral ook door de toenemende vraag naar sterke accu’s voor elektrische mountainbikes. De nieuwe accu’s worden al in 2018 verwacht en zullen waarschijnlijk een dikke 700Wh capaciteit hebben. Nog meer goed nieuws is dat ze vrij goedkoop te produceren zijn, mede door de megagrote fabriek (Gigafactory wordt nu gebouwd) voor Tesla. Schaalvoordeel heet dat. Hopelijk worden e-bike accu’s daarmee een stukje minder prijzig.

Beeld: Samsung

 

2 Reacties

2 Comments

  1. Dick

    13/08/2018 at 17:47

    Is er inmiddels al bekent waar je terecht kunt met je oudere accu om deze te laten reviseren met deze nieuwe cel 21700?

  2. Jan Willem

    07/11/2018 at 20:47

    de accu,s die af fabriek voorzien zijn van 18650 cellen of platte cellen
    hebben vaak niet de juiste afmetingen om hier op een goede manier genoeg ampere uur/21700 cellen in te krijgen……revisie word nog te simpel over gedacht en gesproken,goede revisie zoals het moet kom je niet vaak tegen(vaak plak en pleur werk drukdruk snel snel centjes verdienen). 20700 cellen zijn wel te krijgen maar deze zijn veels te duur: 4.5ah 20700 cel van sanyo kost al snel 6a7euro….2×18650 5.8ah 4Euro geen winst en de accu zal niet sterker of beter worde als eentje met 18650 cellen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top