45kmh

Top 5: Beste Speed Pedelecs, snelle e-bikes

Speed pedelec, speed bike, s-pedelec….allemaal benamingen voor een elektrische fiets die sneller gaat dan de reguliere modellen. Maar welke speedbike is nu de beste? De meeste van deze snelle e-bikes halen snelheden tot wel 45 km/u, ze vallen daardoor voor de wet niet meer onder de categorie fietsen, maar onder de snorfietsen. Dat betekent dat je er alleen mee op de openbare weg mag rijden met een blauw kentekenplaatje en de bijbehorende verzekering. Waar de motoren in de normale elektrische fietsen meestal een vermogen van 2oo tot 250 Watt hebben kan dit in deze turbo e-bikes wel oplopen tot 500 Watt.
Daarmee halen ze dus probleemloos snelheden van een gemiddelde brommer, dus ook al zijn we in Nederland niet zo gewend aan het dragen van een fietshelm tijdens onze dagelijkse ritjes, met dit soort fietsen raden we dit toch met klem aan!

Dit soort fietsen gaan we de komende jaren steeds meer zien. Als alternatief voor de auto in het woon-werk verkeer, als vakantiefiets voor lange afstanden, als extra sterke e-mountainbike en wie weet wat ons verder nog te wachten staat.

Hieronder onze top 5, de volgorde is willekeurig en kan nog wel eens wisselen. De nieuwe speed pedelecs volgen elkaar namelijk snel op, de ontwikkelingen staan nog lang niet stil.

TOP 5 Speed-pedelecs:

riese muller bluelabel speed pedelec1. Riese & Muller BlueLABEL Charger HS
Vanaf €3369,-
De sterke blueLABEL CHARGER hybrid heeft 29“-banden, de kabels zijn onopvallend in de bovenbuis en het frame weggewerkt. De licht verhoogde liggende achtervork (elevated chainstays) geeft de fiets een sportieve uitstraling en maakt een variant met Gates Carbon Drive mogelijk (carbon riemaandrijving). De onopvallende Bosch Performance-aandrijving maakt de look compleet. De CHARGER is in drie versies verkrijgbaar: met volledige uitrusting, als ‘gestript’ model met riemaandrijving en als E-MTB. De blueLABEL CHARGER hybrid touring is in 2013 onderscheiden met de designprijs ‘Eurobike Gold Award’.

Als High Speed E-Bike leverbaar in wit of zwart. Met derrailleur of NuVinci versnellingsnaaf en zelfs met een Carbon belt drive systeem, nooit meer een vieze ketting.

stromer st22. Stromer ST2
Vanaf €6490,-
Een stukje hoogstaande Zwitserse technologie, met helaas ook een Zwitserse prijs. De Stromer ST2 is een high speed e-bike met een fraai design. Zelf samen te stellen: Kies je eigen framemaat, zwart of wit en bepaal zelf hoe en waar het Stromer logo op je fiets te zien is. Alle Stromers hebben hydraulische schijfremmen en Schwalbe BigBen-banden. De lichte carbon voorvork maakt het af, of kies voor een geveerde vork als je nog meer comfort wilt. Niet echt nodig want de dikke banden dempen de meeste hobbels al aardig af. Kies afhankelijk van het aantal versnellingen dat je wilt voor het Elite- of het Platinum-model.

Met twee verschillende accu’s om uit te kiezen. Je kunt ook gaan voor de ST 1 , waarbij je kunt kiezen uit drie verschillende motortypes . Mountain 25 als Pedelec (25 km/u) en Mountain 33 )33 km/u en Power 48 als Speed Pedelecs (45 km/u).

sparta speed3. Sparta E-Speed
Vanaf € 2599,-
De meest verkochte speed-pedelec van Nederland, 9 versnellingen, accu in frame en een topsnelheid van rond de 40 km/u via de sterke motor in het achterwiel.

Met de gashendel kun je tot 20km/u rijden zonder mee te trappen. Maximale actieradius is 145 kilometer, dit als je de sterkste accu bij de fiets aanschaft.

 

4. Gazelle Impulse EM Speed
Impulsespeedd_D€3399,-
Hollandse snelle e-bike, een heerlijke fiets om snel mee naar het werk te rijden. Met de laag geplaatste middenmotor een prima wegligging, wel zo fijn bij snelheden van rond de 40km/u.

Deze fiets is uitgerust met Shift Sensor technologie. Deze zorgt er voor dat je altijd soepel kunt schakelen, zelf als je volop kracht aan het zetten bent. Uitgerust met 10 versnellingen (Shimano XT) en hydraulische schijfremmen van Magura. In de hoogste stand toch nog 80 kilometer bereik en Gazelle levert een helm mee bij dit model!


5. Bulls Green Mover

€3999,-
Bulls Green Mover 45500Watt, motor in het achterwiel, schijfremmen en  30 versnellingen. Niet de fraaiste fiets, wel een goed doordachte snelle e-bike waarmee je rap op plaats van bestemming bent.

Op een volle accu rijd je volgens opgave zo’n 100 kilometer. Genoeg om je auto te laten staan en voortaan de fiets naar het werk te pakken.

 

Meer informatie over speed-pedelecs:

19 Reacties

19 Comments

  1. Rob Goossen

    31/10/2014 at 13:42

    Ik mis eigenlijk de Grace Bike modellen.

  2. Roel

    20/11/2014 at 10:37

    Wat ook niet zou misstaan in het lijstje is de Kalkhoff Endeavour. Verwonderlijk, want de foto naast de Gazelle is volgens mij geen Gazelle, maar een Kalkhoff. Of lijken ze alleen als 2 druppels water op elkaar?

  3. Redactie

    23/11/2014 at 09:02

    Die foto was inderdaad van de Kalkhoff, dank voor de oplettendheid. Foto is ondertussen aangepast. De Kalkhoff Endeavour zou er best bij kunnen, maar helaas passen er slechts 5 fietsen in een Top 5 😉

  4. Pingback: Nominaties E-Bike van het jaar 2015 bekend

  5. Hans

    28/05/2015 at 23:52

    Onder meer Gazelle en Kalkhoff vallen onder de PON groep.
    Je koopt dus gewoon een Kalkhoff fiets met Gazelle plaatjes er op.

  6. Maarten

    31/05/2015 at 16:49

    Wat mij opvalt is dat de minst presterende fietsen op plaats 1,3 en 4 staan. De stromer op plaats 2 is een prima fiets, echter is de Bulls qua accu en motor sterker en nog goedkoper ook. De motor komt uit Zwitserland van GoSwiss. Top merk!! Ik heb veel speed pedelecs gereden, echter is de Bulls greenmover de fiets waar ik meteen aan verkocht was. Niet alleen wat betreft uiterlijk, ook stabiliteit, betrouwbaarheid, hoge acceradius en brute kracht, maar vooral de geruisloze communicatie tussen Shimano XT, accu en motor.

    Het rijtje langs:

    Op plaats 1 de Riese & Müller, mooie fiets, alleen jammer van de de Bosch motor met bijhorende accu. Misschien betrouwbaar maar qua prestaties absoluut niet te meten aan de greenmover e45!

    Dan de Sparta E-speed op plaats 3. Ik weet niet welke criteria gelden om opgenomen te worden in dit lijstje, echter kan ik niet begrijpen dat een dergelijk slechte fiets op plaats 3 staat. Ik doel hier vooral op de waardeloze ION technologie en stabiliteit van de fiets bij hogere snelheden.
    Dit zelfde systeem heb ik gereden op een Koga E-limited XTE. Resultaat 2 nieuwe fietsen in 2 jaar en alleen maar langs de kant gestaan met electronische problemen. Ik heb de fiets dan ook weer snel van de hand gedaan. Top product voor maar liefst €4000,- tenminste dat zou je zeggen toch?!

    Dan de Gazelle op plaats 4. Ook deze fiets heb ik gereden voorafgaand de aanschaf van mijn Bulls. Ik kan hem niet beoordelen qua betrouwbaarheid, echter rijdt deze fiets niet constant 45 km/h. Ook de kracht in tussentijdse acceleratie blijft uit. Dit is echt appels met peren vergelijken.

    In mijn opinie kan u de Bulls greenmover e45 samen met de stromer st2 plaatsen op de gedeelde nummer 1 positie. U hoeft het uiteraard niet met mij eens te zijn, echter kan ik u wel zeggen dat ik ruim 60 probleemloze kilometers maak met mijn greenmover. Kortom een fantastisch product van Duitse makelarij.

  7. Maarten

    31/05/2015 at 16:51

    Sorry, actieradius

  8. Stephan

    19/06/2015 at 14:09

    Maarten, jouw reactie kan ik niet delen. Ik heb nu meer dan een jaar de Sparta E-speed. En ik vind het een fantastische fiets. Sterk, comfortabel en ook op hoge snelheid zeer stabiel. De aandrijving pakt soepel en geluidloos op. Ook roem ik de betrouwbaarheid van de fiets. Een rondje Haarlemmermeer (meer dan 60 km.) is voor mij geen uitdaging meer. Ik ben er dan ook zeer tevreden over.

  9. Michel

    20/07/2015 at 19:31

    Ik rij nu een half jaar op de Bulls Green Mover en heb er meerdere getest alvorens tot kopen over te gaan. Qua prestaties en rijeigenschappen veruit de beste fiets. Sterk, stil, betrouwbaar, goede wegligging bij hoge snelheid en persoonlijk vind ik hem mooier dan het hele rijtje hierboven. Over dat laatste: op het plaatje komt de Bulls niet tot zijn recht dus kan ik de reactie van de redactie begrijpen. Denk echter dat ze de fietsen niet ” live” hebben gezien. Maar het blijft een kwestie van smaak.
    Mij ging het in eerste instantie om de beste fiets, dat is de Bulls naar mijn bescheiden mening.
    Had graag de Flyer Volblut getest maar die wordt niet aan de NL markt geleverd, Is niet gekeurd voor de NL wetgeving.

    • Martin

      27/11/2016 at 15:30

      Dat kan ik beamen. Heb zelf net een E45 2016 en ik vind ‘m echt supergaaf. Met een wat sportievere rijstijl (lees: inspanning) gaat ie zo naar de 45 km/h. Met wind tegen blijf je in de buurt van de 40 km/h. Met mijn Kalkhoff S10 lukte dat met geen mogelijkheid.

  10. VictoriaBosch

    06/12/2015 at 19:56

    Kosten accu Bosch bij high speed bikes (pedelecs)

    Ik ben gebruiker van een high speed bike met Bosch middenmoter. Het is een Victoria E-spezial 10.7. http://www.victoria-fahrrad.de/nl/modelle/e-spezial-10-7-modell-2014/ De specificaties van deze fiets zijn vrijwel gelijkwaardig aan de meeste high speedbikes.

    In 1.5 jaar heb ik nu vrijwel probleemloos 11.500 km gefietst, waarbij ik enkele reis 33 km fiets in ong. 1 uur. Inmiddels is de 1e achterband vervangen en de ketting en tandwielen worden binnenkort ook voor het eerst vervangen. Slechts een keer een foutmelding van het motorsysteem gehad, dit betrof het sensor magneetje, simpel. Kortom, een kwaliteitsfiets.

    Wat tegenvalt zijn de enorme kosten van de accu. Een 400 Wh accu kost zo rond de €700. Na 11.500 km rijd ik de accu bij wat tegenwind zelfs in de 1e ondersteuningsstand al vrijwel leeg. Als ik de accu daarmee als afgeschreven beschouw, kom ik op een km prijs van €0,06/km. Dit is vergelijkbaar met mijn LPG auto! Technisch, de accu is gevuld met oplaadbare batterijen.

    Stel dat deze batterijen eenvoudige oplaadbare AA batterijen zouden zijn, dan zou een accu prijs van minder €200 haalbaar moeten zijn.
    Mijn conclusie is dan ook vooral dat als een high speed bike een concurrent van de auto zou moeten zijn, dan eerst de accuprijs naar een aanvaardbaar en realistisch niveau omlaag moet. De prijs is nu zeker een factor 4-5 te hoog.

  11. Conrad Sommerdijk

    12/03/2016 at 17:49

    In januari 2015 kreeg ik eindelijk mijn nieuwe Hi Speed van Gazelle. Lang naar uitgekeken. De eerste twee maanden verliepen probleemloos, maar toen begon het gedoe. In april ging de motor kapot. Ik was mijn fiets drie weken kwijt, maar Gazelle plaatste er een nieuwe motor in. ” Kan gebeuren”, dacht ik. Na weer twee maanden ging de motor opnieuw kapot. Weer een nieuwe motor gekregen, weer drie weken op een reservefiets E Bike van de dealer gereden. Echter de fiets haalde na het plaatsen van de nieuwe motor niet de gebruikelijke snelheid van 40 km per uur. Toch nog een maand op gereden. Toch maar weer terug naar de dealer. Wat bleek? Bij Gazelle hadden ze de verkeerde motor erin gezet. Deze motor was bedoeld voor een EBike die 25 km per uur kon rijden. Hup, motor 3 erin. Dan de batterij. Beloofd wordt een actieradius van 80 km per uur. Op de powerstand haalde de fiets maar 34 km. Gevolg, elke dag de oplader meenemen naar mijn werk. Nieuwe batterij gekregen. Precies hetzelfde probleem. Ik moet nog steeds elke dag mijn oplader meenemen. Dan de ketting. Die loopt er sinds een maand elke dag 4 keer per rit af. Nieuwe ketting erop, nieuwe tandwielen voor en achter. Probleem niet opgelost. Oorzaak: er zit speling op de as. Moet nu 3 weken wachten op het onderdeel. Verder nieuwe velg erin moeten zetten, omdat de spaken loslieten. Trappers zijn eraf gevallen. Kortom, ik heb enorm veel chagrijn van deze fiets, waarvoor ik toch 3300 EUro heb betaald. Gazelle, jullie hebben een ongelooflijk wanproduct gemaakt. Gelukkig heb ik een geweldige dealer, Mari van Rens uit Wijchen. Hij helpt me steeds fantastisch en is enorm servicegericht. Heb echter al menigmaal overwogen om de fiets in de Maas te gooien. Ik koop nooit meer een fiets bij de Koninklijke Gazelle.

  12. Ton Wildschut

    02/06/2016 at 17:49

    Wij hebben 2 Bulls greenmovers E45.
    Onderweg van Amsterdam naar rome was de eerste motor al stuk. Weinig medewerking van de firma ZEG,DE . Wel een goede dealer met wie ik in overleg een monteur heb laten overvliegen. Anders was de lang gewenste vakantie ten einde.
    Tweede reis door Spanje en terug van Compostella naar Heemskerk, bij de andere fiets de motor stuk. Bulls is zelf overgestapt op een ander merk motor en wij zitten nog met Goswiss. Ook daar contact mee gehad, weinig service veel arrogantie.
    Voor de aardigheid maar eens hun site’s lezen over service. Wij van wc eend vinden ons de beste.
    Het is gerust moeilijk met de techniek,maar geef vanuit de fabrikant toch service en laat niet de dealers in de kou staan!!!!!

  13. Robert

    24/07/2016 at 18:14

    Op nummer 4 staat de Gazelle Impulse EM speed. Die wordt thans (2016) niet meer verkocht. Ik had een ander merk fiets, maar met dezelfde motor: de beruchte Impulse motor 2.0. Lees het internet er maar op na: 95% kans dat die motor stuk gaat. Impulse 2.0 motor gaat gemiddeld maar 2500 km mee.
    De Stromer ST2 schijnt de ultieme Speed pedelec te zijn. Ik heb er zelf nooit op gereden, maar de reacties zijn – m.u.v. softwareproblemen – over het algemeen positief. Maar die prijs…… De ST2s heeft een nog sterkere accu, prijs ST2s is 9000 euro !

    Heb nu een leenfiets. Riese & Muller HS Charger beltdrive, modeljaar 2015 (400 Wh accu). Ben niet onder de indruk van die fiets. Deze heeft een Nuvinci 360 naaf. Gevolg: trapfrequentie vanaf 35 km/h is erg hoog. Ook de actieradius is beperkt (400Wh accu) en de afwerking van deze Riese & Muller is slordig.

  14. Martin

    27/11/2016 at 15:42

    Ik heb een Kalkhoff Impulse 2.0 gehad en na minder dan 2000 km moeten vervangen (garantie) voor een 2.2 versie. Daarna toch weer problemen: “kwaken, kraken en klikken”. Uiteindelijk terug naar de fabriek en geld terug. Daum, de motorfabrikant van Derby Cycle, waar ook Gazelle onder valt, heeft serieuze kwaliteitsproblemen.

    • Sopar

      18/05/2017 at 22:26

      Ik heb nagenoeg dezelfde problemen met mijn Kalkhoff Endavour. Kunt u aangeven of u de volledige aanschafprijs terug gekregen heeft? Ik vind aftrek namelijk onaanvaardbaar omdat alleen maar problemen heb gehad met mijn fiets.

  15. Gerrit

    20/12/2016 at 14:33

    En wat moet ik nu kopen????

  16. Tim

    28/02/2017 at 18:19

    Aan iedereen hierboven, hartelijk dank voor de eerlijke reacties. Ik steek mijn plannen voor een e-bike nog even in de koelkast tot ze 1) betrouwbaarder worden en 2) goedkoper zijn. Duizenden euro’s en zoveel problemen, daar begin ik niet aan. Voorlopig blijf ik nog even zelf trappen…

  17. P. Lomito

    15/01/2018 at 22:54

    Ik besef dat dit een oud artikel is maar des te interessanter is het hoe de ontwikkeling van de speed pedelec verder verlopen is. Er heeft een complete aardverschuiving plaatsgevonden: de fietsen met 350 Watt middenmotor verliezen snel marktaandeel, Sparta is zelfs gestaakt met de productie van speed pedelecs. De grote winnaar is uiteindelijk Stromer geworden met een solide marktaandeel van 45% dankzij de sterkere 500 Watt achterwielmotor gecombineerd met de 983 Wh accu die voor de meeste forensen voldoende actieradius biedt.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top