Het Oostenrijkse Vello maakt hele mooie vouwfietsen. Sinds 2 jaar hebben ze ook een elektrische vouwfiets in de collectie, de Vello Bike+. En die gaan ze nu ook in een superlichte titanium uitvoering aanbieden. De e-vouwfiets komt dankzij het gebruik van dit materiaal op een gewicht van slechts 12,9 kilo, inclusief de motor en accu.
Vello met KERS
De Vello Bike+ is een fiets die je in principe nooit hoeft op te laden. Je kunt de accu namelijk bijladen via het KERS systeem. Dat staat voor Kynetic Energy Recovery System en wordt ook in de Formule 1 gebruikt. Het systeem is gebaseerd op het terugwinnen van kinetische energie die vrijkomt bij het remmen, heuvelaf rijden, of gewoon fietsen zonder motorondersteuning. In principe zou je dus de accu kunnen volladen door de fiets te gebruiken zonder ondersteuning. In de praktijk gaat die vlieger natuurlijk niet op, je koopt geen elektrische fiets om zelf al het werk te moeten doen. En ondersteuning bergop kost meer energie dan je opwekt als je dezelfde berg weer afrijdt.
Toch is dit een heel mooi fietsje. Dankzij de techniek hoef je inderdaad minder vaak de accu bij te laden, maar het mooiste aan de Vello Bike+ is toch wel dat hij zo prachtig op te vouwen is. In twee seconden is hij klein genoeg om mee te nemen in tram en metro. Met slechts iets meer moeite maak je hem zo klein dat hij in de kofferbak, onder je bureau of zelfs een koffer past. En met een gewicht van minder dan 13 kilo neem je hem ook makkelijk mee, zelfs de trap op. Ook al omdat hij makkelijk te dragen is aan de bovenbuis.
De 250 Watt motor en de Lithium Ion accu zitten in de naaf van het achterwiel. Je ziet nauwelijks dat je hier met een elektrische vouwfiets te maken hebt. In de Turbo mode doet de Vello niet aan energie terugwinning en kun je zo’n 50 kilometer met een accu rijden. Zodra je begint met trappen, schakelt de motor ook direct in om je te ondersteunen.
Via Bluetooth kun je met een app op je smartphone instellen in welke van de zes ondersteuningsmodi de fiets functioneert. Ook kun je de Vello hiermee op slot zetten en GPS-tracken.
Al dat moois komt natuurlijk wel met een prijs. De standaard titanium versie, zonder versnellingen, gaat €3.999 kosten. Wil je een versie met drie versnellingen dan komt hij op €4.498. Je kunt ook voor de ‘gewone’ aluminium versie gaan. Die is twee kilo zwaarder en begint bij €2.899. Er is ook een model met riemaandrijving (ipv een ketting).
Meer info: vellobike.com
