De Victesse Strada N7 HM won dit jaar in de Nationale e-bike test en het testpanel van de ANWB was er ook al erg enthousiast over. Maar wat is dit nu eigenlijk voor een elektrische fietsenmerk? En hoe zijn de ervaringen hier mee?
Het is wat wij noemen een ‘stickermerk’. Een fiets uit een fabriek die ver buiten Nederland staat en die een heleboel verschillende fietsen maakt die aan diverse tussenhandelaren verkocht worden. De winkelketen Fietsenwinkel.nl is er daar 1 van en zij laten een sticker met daarop ‘Victesse’ op het frame plakken. Voilà, een nieuw merk. Fietsenwinkel.nl is een dochteronderneming van een nog groter bedrijf, International Bike Group. Die zetten in heel Europa heel wat fietsen weg en kunnen bij dit soort fabrikanten dus gewoon ‘een merk’ laten maken met wat eigen eisen en wensen. Brinckers is nog zo’n merk van deze groep. Ook kochten ze vorig jaar de site elektrischefietsen.com op, waarna deze voorheen redelijk objectieve site is veranderd in een promotieplatform voor fietsenwinkel.nl.
Ze doen zelf geen productontwikkeling (da’s duur) en gebruiken gewoon standaard componenten die zich in de praktijk al bewezen hebben. Aandrijving van Bafang of Shengyi, Shimano schakelcomponenten, degelijke verlichting, ART+ slot. Eigenlijk niets mis mee dus. Je zult bij Victesse dus tevergeefs zoeken naar mooi geïntegreerde verlichting, anti-diefstal chip, een app voor extra functionaliteit. Niet de lichtste, niet de meest innovatieve, slechts in 1 kleur leverbaar…..dit zijn gewoon no-nonsense e-bikes voor een (uiteindelijk) prima prijs.
Die prijs is wel een dingetje. Want als alleen Fietsenwinkel.nl dit merk voert, hoe weet je dan of een aanbieding ook echt een aanbieding is? 600 euro korting is heel normaal bij dit merk, het loopt bij sommige modellen zelfs op tot 1500 euro. Dat moet ook wel, want de door hun opgegeven adviesprijzen zijn echt veel te hoog voor dit soort fietsen. Uiteindelijk maakt het weinig uit want het gaat tenslotte om hoeveel euro je er bij de kassa voor neer moet leggen en of jij dit een fatsoenlijke prijs vindt voor wat je krijgt.
Uitgelichte elektrische fietsen van Victesse
We nemen drie modellen onder de loep.
Victesse Strada N7 HM
Deze won de derde prijs in de Nationale E-bike Test van 2018. Kanttekening hierbij is dat die test is uitgevoerd door Fietsenwinkel.nl zelf. Gevalletje ‘wij van wc-eend’. Ze namen alleen hun eigen fietsen mee in het vergelijk én hadden nog een extra probleempje met de geloofwaardigheid toen uitkwam dat de ‘Nederlandse’ testers ook in andere landen actief waren….onder een andere naam. Anyway, de ANWB heeft deze elektrische fiets beoordeeld met een 7,6. Mocht je wel in hun objectiviteit geloven.
De Victesse Strada heeft de bekende middenmotor van Bafang, in combinatie met hun display en stuurbediening. Verder 7 versnellingen in de achternaaf en verlichting die je met een stuurschakelaar aan- of uitzet. Bij aanschaf kun je kiezen voor een extra sterke accu (twee keuzes), uiteraard tegen een meerprijs (150 of 250 euro). Zeker met de sterkste accu is dit een prima woon-werk fiets voor forenzen die niet op zoek zijn naar een speed pedelec. Op het moment van schrijven te koop voor 1699 euro.
Victesse Strada N330 HM NuVinci
Deze won de eerste prijs in de AD Fietstest 2018. Een test die wel echt onafhankelijk is én dus bewijst dat de Victesse e-bikes gewoon OK zijn. Deze Strada N330 is een e-bike met traploze versnellingsnaaf in het achterwiel en dezelfde beresterke (80Nm) Bafang middenmotor als bovengenoemde fiets. Licht is hij niet, met 28,4 kilo inclusief accu. Flink afgeprijsd is hij wel, van 3399 voor 2049 euro.
Victesse Atlas N3
Dit is één van de instapmodellen van Victesse. Met een simpele Shengyi voorwielmotor, 3 versnellingen en een voordrager voor een krat. Dat krat krijg je er gratis bij. Een prima elektrische fiets om het nieuwe schooljaar mee te beginnen bijvoorbeeld. Met een stuurslot en een dubbele standaard, zodat hij niet zomaar omvalt als er wat gewicht in het krat zit. 1299 euro, voor 100 euro meer krijg je er 4 versnellingen bij in de Victesse Atlas N7.
