e-race

Vivax elektrische racefiets

Elektrische racefietsen zijn er nog niet veel, Vivax heeft ze wel. Drie verschillende zelfs, de Passione, Veloce en Forza. Je kunt bij Vivax ook een pakket kopen waarmee je je eigen racefiets van elektrische ondersteuning kunt voorzien. Hoe zullen we ze gaan noemen, e-Racers?

Elektrische racefiets, 200 Watt gratis

vivax-forza_e-racefietsHet mooie van het Vivax systeem is dat het zo licht is, en bijna onzichtbaar. Zo blijft een racefiets er uitzien zoals het hoort, lichtgewicht met mooie lijnen. Het complete systeem van Vivax weegt slechts 1,8 kilo, waardoor het mogelijk is om een racefiets te bouwen die onder de 10 kilo blijft. Op het internet wordt er in Nederland nogal laatdunkend gedaan over elektrische racefietsen, maar er zijn natuurlijk legio valide redenen te verzinnen waarom je er 1 zou willen aanschaffen. Zo kunnen ouderen blijven meefietsen met de groep die ze anders misschien net niet meer bijhouden. Kun je bergen beklimmen die je anders niet opkomt, waardoor je fietswereld behoorlijk verruimd wordt. Er zijn medische redenen, of misschien interesseert de reden je helemaal niets en wil je gewoon lekker fietsen zonder al te veel inspanning…allemaal prima.

Vivax Passione

vivax-passione-cf-disc-elektrische-racefietsDe Passione is een complete fiets, met frame en vork van carbon, die compleet met motor op 9,9 kilo komt. De motor zit bij alle Vivax modellen in de staande buis en drijft daar direct de cranks aan. De batterij gaat in een bidonhouder en met een knop op het stuur zet je hem aan …of weer uit. Geen poespas verder, hij levert altijd hetzelfde vermogen, is qua kracht niet instelbaar en levert zoals gezegd 200 Watt aan extra vermogen. Hij is niet begrenst De motor blijft dus gewoon doordraaien, ook al rijdt je 60km/u. De enige belemmering is de cadans. Je kunt met maximaal 90 omwentelingen per minuut fietsen. De motor werkt optimaal bij een cadans van 60 omwentelingen, nogal laag voor een wielrenner.

Als de motor niet ingeschakeld is, staat de boel in vrijloop. Je hebt dus geen extra weerstand door de motor. Het enige dat je kunt instellen is je favoriete cadans én de maximale cadans. Die laatste wordt ingeschakeld als je de aan-/uitknop langer dan 10 seconden ingedrukt houdt. Je favoriete cadans voor toertochten stel je in door met de motor uit die cadans op te zoeken en dan de aan-/uitknop tussen de 5 en 10 seconden in te drukken. Vrij simpel.

De fiets is verder afgemonteerd met Aksium wielen en de 11-speed Ultegra groep van Shimano. Hij kost dan maar liefst 6000 euro!  Dan is er ook nog de Veloce die is afgemonteerd met een triple 105 groep en 500 euro minder kost.

Bouw je eigen e-racefiets of e-mtb

vivax-assistAls je al een racefiets of mountainbike hebt en niet voorzien bent van twee linkerhanden kun je ook je eigen fiets elektrisch maken. Je kunt daarvoor een pakket aanschaffen met motor, bediening op je barend en een 6Ah accu voor 2699 euro. Er is ook nog een 9Ah accu beschikbaar. Ben je zelf niet zo handig dan kan de firma Vivax of 1 van hun dealers de boel voor je installeren voor 159 euro.

Actieradius

Minpuntje is wel de actieradius. Met de ‘grote’ accu, die van 9Ah heb je ongeveer 90 minuten ondersteuning. Af en toe helemaal op eigen kracht trappen is dus wel nodig als je een beetje afstanden wilt afleggen. De 6Ah accu doet het ongeveer 60 minuten.

2 Reacties

2 Comments

  1. Harry Cornielje

    26/02/2016 at 21:36

    Beste mensen,

    Sinds vorig jaar heb ik last van hartfibrilaties waardoor ik niet meer mag fietsen met een hoge hartslag. Hierdoor kan ik niet meer mee met mijn vrienden die dit jaar weer een weekje naar de Franse Alpen gaan. Bestaat er een elektrische racefiets die mij gedurende minimaal 6 uur kan ondersteunen bij de beklimming van de Glandon, Calibier, Alpe d’Huez etc?
    Ik hoor het graag en maak dan een afspraak.

    Met vriendelijke groet,

    Harry Cornielje

  2. John

    31/08/2016 at 05:11

    Dear Harry,

    With your condition don’t think about climbing these mountains, just keep going on a horizontal roads.

    Regards,

    John

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

To Top