Uit een onderzoek van het veiligheidsinstutuut Vias en de FOD Mobiliteit in België blijkt dat vrouwen harder op hun e-bike rijden dan mannen.
Vreemd genoeg rijden vrouwen op een niet-elektrische fiets langzamer, maar zodra er een motor aan te pas komt gaan ze een stuk sneller. En dat blijkt gevaarlijke situaties op te leveren.
Voor het Monitor-project van de genoemde organisaties hielden ruim 10.000 Belgen al hun fietstochtjes bij. Uit die cijfers kwamen bijzondere gegevens tevoorschijn. Op een ‘gewone’ fiets rijden mannen gemiddeld 17km/u, vrouwen halen dan 14km/u. Geef je ze allebei een e-bike, dan gaan de mannen 18km/u………en de vrouwen maar liefst 22km/u, Daredevils!! Het lijkt er dus op dat de dames standaard de hoogste ondersteuning aanzetten.
Hoe dan?
Waarom dit fenomeen? Het is een beetje gokken. Misschien dat mannen te trots zijn om maximale ondersteuning in te schakelen? Uit studie blijkt dat mannen ook langer wachten met de aanschaf van een e-bike. In België is bij de ‘gewone’ fiets 57% van de berijder man. Bij de e-bike is dat 46%.
Of het verstandig is om zo hard te rijden is maar de vraag. Fietsers die op eigen kracht fietsen maken per 1000 minuten 1,33 gevaarlijke situaties mee. De e-bikers zitten daar flink boven met 1,75 per 1000 minuten. En bij die snelle vrouwen is dat cijfer nog een stuk hoger, met 2,18 gevaarlijke situaties per 1000 minuten.
