Elektrische racefietsen

Cervélo Rouvida, elektrische racefiets met identiteitscrisis

Op een Cervélo kun je de Tour de France winnen, dat bewees Jonas Vingegaard afgelopen jaar nog. Hij deed het op eigen kracht. Voor de wat minder sterkere renners komt het fietsenmerk in januari 2024 met de Cervélo Rouvida op de proppen.

De Rouvida is een elektrische racefiets. Nee, het is een elektrische gravelbike. Oh, wacht, het is beiden. Als je tenminste zin hebt om iedere keer als je van discipline wilt wisselen naar je dealer te gaan om de motorspecs te laten aanpassen. Verwarrend? Vinden wij ook, het zit zo!

Cervélo Rouvida, e-bike met aanpasbare geometrie

Deze e-bike komt met verwisselbare dropouts voor zowel de voor- als de achtervork. Daarmee verander je de complete geometrie, zodat je voor het gravelen een wat langere en luiere en dus stabielere fiets hebt. Volgens Cervélo hoort daar ook ander motorgedrag bij. Maar die kun je kennelijk niet zelf aanpassen, vandaar dat ze zeggen dat je daarvoor naar de dealer moet: “Bij het verwisselen van inserts moet er ook een firmware update plaatsvinden, en deze service moet worden uitgevoerd door je lokale Cervélo dealer“. Vreemde oplossing, daar is toch vast een app voor te verzinnen.

De aandrijving komt namelijk vanuit de nieuwe Fazua Ride 60 motor, en dat is het nieuwste van het nieuwste. Fazua is sinds 2022 in handen van Porsche. Zoals Cervélo tegenwoordig van het Nederlandse PON is. De auto-industrie speelt een steeds grotere rol in het fietsen, we schreven daar al eens iets over.

Cervelo Rouvida
Alle foto’s: Cervélo

Bijna onzichtbaar elektrisch

De Cervélo Rouvida ziet er geweldig uit, we kunnen niet anders zeggen. Het is bijna niet te zien dat je hier naar een elektrische racefiets of e-gravelbike kijkt. Het aeroframe is van hightech carbon, de duurdere modellen hebben prachtige Reserve wielen en aan de rest van de afmontage zie je ook niet af dat deze fiets een steuntje in de rug kan geven.

De Fazua motor is in principe sterk genoeg (60Nm, 450Watt) om een speed pedelec aan te drijven, dan zou je 45km/u met de fiets mogen. Mits je een kentekenplaat, goedgekeurde helm en achteruitkijkspiegel gebruikt. Dat zal niet snel gebeuren. De fiets zal wel beperkt worden op 25km/u, waarna de eigenaar hem opvoert en illegaal 45km/u gaat rijden. Zoals het nu ook vaak gaat, want anders kun je je fietsgroepje niet bijhouden. Het slanke uiterlijk heeft ook een nadeel. Er past geen dikke accu in. Het model dat nu in de schuine buis zit heeft een capaciteit van 430Wh, daar rijd je geen Marmotte mee uit.

Accu indicator Cervelo Rouvida

Verschillende Rouvida modellen

Zoals we van Cervélo gewend zijn, worden de fietsen niet als prijsknallers in de markt gezet. Nergens voor nodig ook want er worden alleen maar toponderdelen gebruikt. Vanaf januari ’24 komen er een aantal verschillende modellen met GRX, Rival, Force & Red groepen beschikbaar met prijzen tussen de 7000 en 12500 euro.

Meer info vind je op de site van Cervélo.

Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

To Top