Elektrische fietsen

Waarom maken steeds meer automerken ook elektrische fietsen?

Steeds meer grote autofabrikanten verkopen nu e-bikes, waarbij eigenlijk alleen Jeep wereldwijd flink wat omzet maakt, en in mindere mate Mercedes & Porsche.

Porsche, Mercedes, Volkswagen’s Skoda & Audi, BMW, Toyota, General Motors, Ford, Stellantis (Jeep, Peugeot): alle autofabrikantengroepen behalve Renault verkopen nu e-bikes. Is dat niet vreemd? Een beetje alsof oliebedrijven zonnepanelen verkopen? Nou, twee van de grootste vijf, BP en Total, doen dat eigenlijk ook.

Stickerplakkers?

Welke automerken nemen de e-bike markt serieus en doen hun eigen ontwikkeling en productie? En welke merken laten het bedenken en bouwen over aan de fietsindustrie en plakken alleen hun merksticker op de frames? Een klein overzicht!

Sommige autofabrikanten lijken echt te investeren in de productie van e-bikes. Jeep is daarbij waarschijnlijk het automerk dat er het best in slaagt ook e-bikes te verkopen. De Mercedes e-bikes hebben prachtige geïntegreerde displays en krachtige motoren die lijken te zijn vervaardigd, of op z’n minst bedacht, door Mercedes zelf, hoewel Brose mogelijk een rol heeft gespeeld of zelfs hun fabrikant zou kunnen zijn. Porsche lijkt met de aankoop van high-tech aandrijfproducent Fazua, de zaak ook serieus te nemen. Hoewel hun e-bikes op dit moment nog steeds zijn uitgerust met een Shimano EP8 aandrijving. Audi en Toyota kijken de kat nog even uit de boom, zij hebben slecht één model e-bike beschikbaar.

Aan de andere kant dragen Peugeot Cycles e-bikes alleen het label, omdat Peugeot Cycles in 1992 is overgenomen door het Zweedse Grimaldi Industri, eigenaar van Bianchi, Puch en andere gerenommeerde e-bike merken. Het zou gek zijn om voor Peugeot dan een aparte fietsfabriek op te richten. De Stellantis-groep bezit trouwens zowel Peugeot als Jeep.

Audi produceert zijn e-bikes via de Italiaanse fabrikant Fantic, en BMW e-bikes worden geproduceerd door het Italiaanse 3T. Geen enkele autofabrikant, behalve misschien Mercedes, produceert zijn eigen e-bike motoren.

Waarom verkopen autofabrikanten e-bikes? Wat zijn hun doelen?

Er zijn duidelijke synergieën, autofabrikanten kunnen de prachtige, ruime showrooms van hun autodealers ook gebruiken om fietsen aan de man te brengen. Bovendien kunnen autoverkopers zich richten op e-bike klanten als de auto naar de garage komt voor onderhoud. Verkeersvrije gebieden breiden zich uit in de meeste steden, dus waarom geen e-bike aanbieden, handig wanneer men gedwongen wordt zijn auto op een verre parkeerplaats achter te laten?

Het testen van verkoopstrategieën op het gebied van duurzame mobiliteit kan een andere motivatie zijn. E-bikes hebben immers dezelfde uitdagingen als elektrische auto’s, zij het op kleinere schaal. Een grotere actieradius, batterijduur en lagere prijzen zijn cruciaal voor zowel elektrische fietsen als auto’s.

Automerken verkopen makkelijker

Hoewel sommige e-bike merken tegenwoordig relatief groot en bekend zijn, kennen de meeste nieuwe kopers nauwelijks enig e-bike merk. Elektrische fietsen met het logo van een gerenommeerde en zelfs prestigieuze autofabrikant kunnen dus geruststellend werken. Op het gebied van auto’s zijn consumenten vaak veel meer merkentrouw dan ze dat bij een fiets zijn. Die BMW e-bike aanschaffen omdat die zo leuk staat naast je mooie Beamer is dus helemaal zo gek nog niet. En het mooie is …. veel automerk fans zijn bereid veel meer te betalen voor accessoires met het label van hun favoriete automerk!

BMW en 3T werken samen aan een ebike


Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

To Top