Het zijn veelgestelde vragen: “Hoe vaak moet ik mijn fietsaccu eigenlijk opladen?” en “Hoe lang gaat de accu van mijn elektrische fiets mee?”
De accu van je elektrische fiets opladen
Het opladen van je e-bike accu is helemaal niet zo ingewikkeld. Je haalt de accu uit de houder, legt hem ergens neer waar het vlak en droog is, steekt de stekker van de oplader erin en doet de andere kant in het stopcontact. De lader heeft meestal een statuslampje dat laat zien of de accu weer vol zit. Simpel toch? Waarom gaat het dan toch zo vaak fout?
Door je accu verkeerd op te laden beperk je in het gunstigste geval de levensduur, in het slechtste geval kun je brand stichten. Geen paniek, dan moet er echt wel iets geks aan de hand zijn, over het algemeen vliegt een batterij van een e-bike niet zomaar in de hens. Met onze tips gaat je accu langer mee én laad je hem altijd veilig op.
Wanneer moet de accu aan de stekker?
Bij iedere moderne e-bike krijg je een seintje als de accu bijna leeg is. Dat kun je zien op de accu zelf, aan de kleur of het aantal van de oplichtende statusledjes, maar vaak ook op het display dat op je stuur zit.
Afhankelijk van de inhoud van je accu, de temperatuur, de stand van de trapondersteuning, de ondergrond waarop je fiets en het gewicht van de fietser, gaat een accu tussen de 30 en 150 kilometer per laadbeurt mee. Laat een accu in ieder geval nooit helemaal leeg raken, dat is niet goed voor de cellen en beperkt de levensduur.
Als het tijd is om je accu weer eens op te laden, hang je hem aan de lader. Hoe lang? Ook dat is weer van verschillende factoren afhankelijk. De grote van je accu, de sterkte van je oplader en de kwaliteit van het BMS (battery management system). Reken voor ongeveer een uur per 100Wh. Heb je dus een 400Wh accu, dan duurt het laden een uurtje of 4. Heb je een sterke snellader, dan kan daar best een uurtje vanaf gaan.
Gelukkig hoef je er niet naast te blijven staan. Zodra je accu weer vol zit, zal het groene ledje oplichten ten teken dat de stekker uit het stopcontact mag en de accu terug de fiets in.
In principe kun je een moderne accu prima een nachtje aan de lader laten liggen. Maar we zien net even iets teveel berichten over afgebrande schuurtjes om dat zelf ook aan te raden. In principe raden we aan om je accu te laden als je thuis bent en hem zodra hij vol is van de lader af te halen.
Gebruik altijd de originele lader
Hoewel er universele laders voor accu’s zijn, raden we aan om zoveel mogelijk voor het origineel te kiezen. Die zijn gemaakt voor juist jouw type accu. Mocht de originele lader stuk gaan en is er geen vervangend exemplaar te vinden? Laat je dan even goed voorlichten over een geschikte universele lader.
Onderweg laden?
Hoewel accu’s een steeds grotere actieradius krijgen, kan het toch voorkomen dat je onderweg een keer moet laden. Terwijl jij een kop koffie en een puntje appeltaart neemt, laat je de lader zijn werk doen. Dan is het wel handig als je je eigen lader mee hebt. Zorg er wel voor dat die onderweg niet nat kan worden. Of je zorgt dat je een reserve accu hebt, dan kun je die wisselen als accu 1 leeg is. Dat is wel een prijzige oplossing, voor de prijs van een tweede accu kun je heel veel koffie en taart kopen. Een derde optie is natuurlijk om gewoon het laatste stukje op eigen kracht te fietsen.
Kan een accu opraken?
Dat kan zeker! Hoewel moderne accu’s heel lang meegaan, moet je er op een gegeven moment toch aan geloven. In soort stelregel is dat een accu na 1000x laden wel aan vervanging toe is. Je merkt dat meestal aan het feit dat je steeds minder kilometers met een acculading kunt afleggen. Vergelijk daarbij niet een zomerrit met een koude winterrit, want dan kan een mindere actieradius ook gewoon een tijdelijk gevolg van de kou zijn.
Mocht de prijs van een nieuwe accu je te gortig zijn, dan kun je ook eens kijken of je oude gereviseerd kan worden. Gespecialiseerde bedrijven maken je accu dan open en vervangen gewoon de accucellen die erin zitten. Dat scheelt soms zomaar de helft qua prijs, vergeleken met een nieuw exemplaar.