Techniek

De e-bike: Watts en Newtonmeters, wat zegt dat eigenlijk?

De vermogensafgifte van een elektrische fietsmotor wordt gemeten in watts. In de meeste landen bepalen de wetten voor elektrische fietsen dat de continue vermogensafgifte van een motor beperkt moet zijn tot 250 watt. Een e-bike motor mag dus niet meer dan 250 watt leveren.

De meerderheid van de motoren die we tegenkomen in een elektrische fiets kunnen echter meer dan die toegestane maximale 250 watt leveren, wat aanzienlijk hoger piekvermogen oplevert gedurende korte perioden. Op zich nergens voor nodig, want je motortje mag toch maar ondersteuning leveren tot 25 km/u. Daar is die 250 watt ruim voldoende voor.

Het maximale koppel van een motor is het belangrijkere prestatiecijfer. Het piekkoppel dat een motor kan leveren, varieert ook veel meer tussen de verschillende motorsystemen. Uitgedrukt in Newton meters, of Nm, meet dit hoeveel draaikracht de motor levert. Die draaikracht is vooral van belang bij het wegrijden, of het beklimmen van steile hellingen. Daarom is dit vooral van belang voor mountainbikes of fietsen die zwaar beladen worden. Denk aan bakfietsen en cargobikes. Ook als je in heuvelachtig gebied woont is een fiets met een wat hoger koppel prettig. Let wel, hoe hoger het koppel, hoe sneller je accu leeggetrokken wordt en hoe meer je ketting en tandwielen te lijden hebben!

De beste elektrische mountainbikes worden doorgaans geleverd met motorsystemen met een hogere specificatie en een hogere koppelafgifte, en hetzelfde geldt voor elektrische cargofietsen. Elektrische toer- en stadsfietsen, gravelbikes of racefietsen hebben mogelijk niet zoveel vermogen nodig. Als die eenmaal op gang zijn, is er maar weinig koppel nodig om ze verder te laten rollen. Fabrikanten kiezen daarom vaker voor een minder krachtige motor in dit soort fietsen, om een natuurlijker rijgevoel te bieden.

Hoeveel Nm moet ik nemen?

Als richtlijn gaan we voor een elektrische stadsfiets uit van 35 tot 55 Nm, dat is voldoende. Gebruik je de e-bike voor woon-werk, met misschien wat meer bruggen of heuvels, dan is alles tussen de 50 en 70 Nm een mooie waarde. Voor een e-bakfiets, cargobike of emtb wil je minimaal 70 Nm, maar liever nog richting de 95 Nm gaan.

Click to comment

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

To Top